2021. július 1-től új szabályok léptek életbe, már az olcsóbb kínai rendelésekre is ki kell fizetni az áfát (és az ügyintézési díjat). A folyamat egyszerűbb és gyorsabb lett, de vannak bőven kezdeti problémák. Megmutatjuk, hogyan zajlott az első vámolásunk az új rendszerben!
Azt már az elején érdemes leszögezni, hogy a most bemutatott egyszerűsített vámolási folyamat a 150 euró alatti értékű rendelésekre vonatkozik, és ebbe a szállítás díja is beleszámít.
Ha jön egy csomagod az EU-n kívülről, amit a Magyar Posta szállít és vámkezel, akkor kapsz értesítést emailben vagy SMS-ben. Nekünk email jött:
Az emailben található linkre kattintva be is jönnek az adatok, vagyis hogy mennyi volt a rendelés értéke, és hogy mennyit kell ráfizetni. (Ha esetleg nem hozza be egyből, akkor az emailben található küldemény azonosító és hozzáférési kód segítségével lehet lekérni.)
A küldemény értéke elvileg az, amennyit fizettél, de itt még vannak gondok a Posta rendszerével, amire mindjárt ki is térünk.
Az áfát ugyebár ki kell fizetni mindenképp, ez Magyarországon a teljes rendelési érték 27%-a. A mi esetünkben sehogy nem jött ez ki, durván 31%-ot számolt fel a posta a kiírt értékre, de a beszámolók szerint sok felhasználótól 40-200%-os “áfát” kértek be, ami elsőre elég durván hangzik. A Posta magyarázata szerint azért történt a félreértés, mert a kiírt érték nem tartalmazza a szállítást, és az áfát arra is felszámolják. (Az esetünkben mondjuk ingyenes volt a szállítás, szóval továbbra sem értjük.) Mindenesetre állítólag javítani fogják ezt a hibát.
Van egy ügyintézési költség is, amit sávosan szabnak ki. Online fizetéssel olcsóbbak a díjak, érdemes ezt választani, az értesítéstől számítva 2 nap van erre.
Egyszerű bankkártyás fizetéssel ki lehet egyenlíteni. (Ha ezt nem teszed meg a megadott határidőig, akkor kiszállítják a csomagot, és utánvéttel kell majd, de akkor már a magasabb díjjal számolnak.)
A sikeres bankkártyás fizetés után valamikor megkapod a csomagot, más teendőd nem lesz.
Egy másik eset, amikor a külföldi webshop már alapból felszámolja a magyar áfát, és a rendelés során ezt is kifizeted. Ez az IOSS rendszer révén valósul meg, és ilyenkor még egyszerűbb lesz a helyzet, hiszen már csak a legkisebb, 399 Ft-os ügyintézési díjat kell kifizetni a Postának 150 euró értékig. Az Aliexpressen és a Banggoodon már működik is ez.
Végül még egy hibára felhívnánk a figyelmet. Miután befizettük a kért összeget, 243 darab visszaigazoló emailt kaptunk a Postától. Nem egyszerre, hanem folyamatosan, nagyjából 2 napon keresztül, ugyanazzal a tartalommal. Reméljük ezt is javítani fogják. Tegnap még a kapcsolati űrlap sem működött, de ma már sikerült jeleznünk nekik.
Neked van már tapasztalatod az új rendszerrel? Mit szólsz hozzá?
Egyébként a külföldi rendeléseknek korántsem fellegzett be. Az olcsóbb cuccok drágultak, de sok esetben még mindig nagyon kedvező az ár, a vámolás pedig sokkal egyszerűbb lett, pár kattintás az egész. Arról nem is beszélve, hogy továbbra is lesznek EU raktárak, ezeket nem érintik a változások, gyorsan megjönnek a csomagok mindenféle extra fizetnivaló nélkül. Íme néhány friss példa:
NapiDroid.hu