A Xiaomi hivatalosan is megerősítette, hogy legkésőbb 2027-ben belép az európai elektromos autó piacra. Lu Weibing, a cég elnöke jelentette be a terjeszkedési terveket, amelyek az első két modelljük, az SU7 és a YU7 elsöprő kínai sikerén alapulnak.
A Xiaomi kevesebb, mint két éve még csak ambiciózus projektként létező autóipari részlege mára teljes értékű gyártóvá nőtte ki magát Kínában. Az SU7 szedán és a YU7 SUV modellekre akkora a kereslet, hogy a vásárlóknak akár egy évet is várniuk kell arra, hogy megkapják az általuk óhajtott járművet. A gyártó 2025 második negyedévében 81 302, az év első felében pedig összesen 157 000 autót adott át a tulajdonosoknak.
A kínai sikereken felbuzdulva a gyártó Európát jelölte ki a globális terjeszkedés első célpontjának. Bár hivatalosan még nem erősítették meg, a várakozások szerint az SU7 és a YU7 is elérhető lesz az európai vásárlók számára. Persze a színfalak mögött már készül a harmadik modell is, a YU9, amely egy másfél literes turbómotorral és két elektromos motorral szerelt nagyméretű SUV lesz – az előzetes hírek szerint.
A sikeres európai bevezetés érdekében a Xiaomi egy külön, dedikált kutatás-fejlesztési központot hoz létre a kontinensen, és igyekszik magához csábítani a nagy múltú autógyártók szakembereit. Az eddigi legfontosabb igazolásuk Rudolf Dittrich, aki a BMW-nél és a Forma-1-ben is bizonyított. Itt nem csupán a műszaki szaktudásról van szó, hanem arról is, hogy az autókat kifejezetten az európai ízlésnek és az útviszonyoknak megfelelően tervezzék. Az utóbbival kapcsolatban mondjuk fel lesz adva a lecke Magyarországon, de ebbe inkább ne menjünk bele…
Az autógyártásba való belépés komoly befektetést igényel. A cég autóipari részlege a legutóbbi negyedévben 300 millió jüanos, azaz körülbelül 15,2 milliárd forintos veszteséget termelt. Lei Jun, a Xiaomi társalapítója azonban bízik benne, hogy a termelés felfuttatásával az üzletág 2025 második felében végre nyereségessé válik. És ami a Xiaomi európai térnyerését illeti, az akkor is jó hír lehet a helyi vásárlóknak, ha eszük ágában sincs tőlük autót venni. Egy új résztvevő a piacon fokozza a versenyt és az innovációt, és talán az árakon is tud mérsékelni valamelyest.
Forrás: ArenaEV

