Ausom L1 elektromos roller teszt – A váratlanul erős belépő

0

Az Ausom L1 a gyártó legújabb egymotoros belépőmodellje, amely 800 W-os teljesítményével, kettős lengőkaros felfüggesztésével és 10 hüvelykes, tömlő nélküli gumiabroncsaival ideális választás lehet azok számára, akik nem kétmotoros szörnyeteget keresnek, de nem kívánnak kompromisszumot kötni a sebesség vagy a stabilitás terén. A gyártó által megadott 45 km/h végsebességet túlszárnyalja, hatótávja pedig a gyakorlatban is bőven elegendő a mindennapi használatra. Emellett a fejlett biztonsági funkciókat is kínál – ráadásul most a Geekbuying EU raktárból kuponnal mindössze 179 000 Ft-ért rendelhető.

Bevezetés – A meglepetések rollere

Az Ausom márka egy ideje komoly térnyerést mutat a magyar piacon, köszönhetően az általa képviselt kiváló ár-érték aránynak. Az Ausom DT2 Pro, F1 Max és L2 Max modellek tesztjei után, amelyek rendre a legerősebb, legkiemelkedőbb tulajdonságokkal rendelkező rollereket vonultatták fel, az Ausom L1 egy új, pragmatikusabb irányba viszi a sort. Ez a modell nem a duálmotoros teljesítményt célozza meg, hanem az egymotoros kategórián belül kívánja újradefiniálni a prémium funkciókat és a dinamikus felhasználói élményt. A gyári adatok alapján egy stabil, megbízható járműről van szó, de a gyakorlati tapasztalatok során kiderült, hogy az L1 valójában sokkal többre képes, mint amit a gyártó a specifikációs listán feltüntetett.

Dizájn és Összeszerelés – Kompakt, mégis masszív

Az Ausom L1 első pillantásra is robusztus és stabil benyomást kelt. A sötétszürke szín elegáns és diszkrét, míg a narancssárga branding elemekkel a gyártó egy cseppnyi sportosságot csempész a megjelenésbe. A 28,2 kg-os önsúly a roller masszív felépítésének tudható be, ami a 130 kg-os maximális terhelhetőséggel kiegészülve azt jelzi, hogy az L1 nem a könnyű, hordozható rollerek kategóriájába tartozik, hanem egy komoly, strapabíró jármű.

A praktikumra is nagy hangsúlyt fektettek. A roller könnyen összecsukható, a méretei pedig kibontva 1240×690×1415 mm, összecsukva pedig 1240×690×560 mm. Ez azt jelenti, hogy bár a roller nem a legkisebb, de könnyedén elfér egy autó csomagtartójában vagy egy irodai sarokban. Külön érdemes megemlíteni a kettős rögzítő mechanizmust, amely maximális biztonságot nyújt, megakadályozva a véletlen összecsukódást menet közben.
A kormányrúd magassága ráadásul állítható, ami praktikus funkció a különböző testmagasságú felhasználók számára, így mindenki megtalálhatja a számára ideális vezetési pozíciót. 

Az L1 összeszerelése nem fog sokáig tartani, mivel az Ausom szinte minden téren jó minőséget képvisel.

A kormányszár felhajtása és rögzítése, a kormánycső felszerelése négy csavarral, majd a kijelző és az első lámpa felrakása, a fékkarok beállítása, valamint a gumiabroncsok felfújása (36 psi) szükséges – nagyjából 10–15 perc alatt elkészülhetünk.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a hátsó fékeket finomhangolni kellett, mert a féktárcsa súrlódott. Bár ez nem tekinthető súlyos problémának, a mechanikus tárcsafékes gépeknél előfordulhat, és egy laikus számára kihívást jelenthet. Ezt úgy állíthatod be, hogy lazítsd a rögzítőcsavarokat egy 5 mm-es imbuszkulccsal, behúzod a fékkart, és a fékkart tartva húzod meg a csavarokat. Ez a művelet a féknyerget pontosan a tárcsa közepére pozicionálja, így a fékpofa nem dörzsöli a tárcsát.

Műszaki Specifikációk

Paraméter Érték
Motor teljesítmény 800 W kefe nélküli (hátsó hajtás)
Maximális sebesség 45 km/h (gyártó), 52 km/h (GPS), 55-59 km/h (kijelző)
Akkumulátor 15,6 Ah / 48 V (748,8 Wh)
Maximális hatótávolság 70 km (gyártói adat – ideális)
Mért használati hatótáv 24 km után 50%-os töltöttség, 100 kg terheléssel)
Töltési idő ~11 óra
Kijelző 4,5″ LCD
Gumiabroncsok 10″ x 2,75″ tubeless (defekttűrő)
Fékrendszer E-ABS + első és hátsó mechanikus tárcsafékek
Felfüggesztés Dupla lengőkaros (első/hátsó)
Vízállóság IP54
Maximális terhelés 130 kg
Kihajtva/összecsukva méret 1240 × 690 × 1415 mm / 1240 × 690 × 560 mm
Nettó tömeg 28,2 kg
Trepni méret 515 × 190 mm

A motor és a teljesítmény – Túl a gyári adatokon

Az Ausom L1-et egy 800 W-os hátsó motor hajtja, ami a roller 28,2 kg-os súlyához képest kiemelkedő erőt biztosít. Ez a teljesítmény nemcsak a gyors haladást teszi lehetővé, hanem a meredekebb emelkedők sem jelentenek akadályt. A gyártó 45 km/h-s végsebességet ad meg, de a mi méréseink ennél is jobb eredményt hoztak. 60 kg-os terheléssel, GPS szerint 52 km/h volt a maximális sebesség, míg a roller kijelzője 55 km/h-t mutatott. Terhelés nélkül a kijelzőn 59 km/h-t is elértünk. 100 kg-os terheléssel is 50-et mutatott a kijelző, GPS szerint 47 km/h volt a max.

Érdekes volt a párhuzamos teszt az Ausom DT2 Pro-val: az L1-et egy 60 kg-os, míg a DT2 Pro-t egy 100 kg-os ember hajtotta. Egy motoros üzemmódban az L1 simán megelőzte a DT2 Pro-t. Természetesen duál motoros módban a DT2 Pro lelépte az L1-et, de ez is mutatja, hogy az L1 mekkora erőt képvisel a saját kategóriájában.

Kényelem és felfüggesztés – Bírja, amit kell

Az L1 roller egyik legnagyobb erénye a kettős lengőkaros felfüggesztés. Ez a rendszer, a 10 hüvelykes, tömlő nélküli, mély futófelületű gumiabroncsokkal kombinálva, kiválóan elnyeli az út egyenetlenségeit, legyen szó városi kátyúkról vagy könnyebb terepen való haladásról. A roller hihetetlenül stabilnak érződik, így a menetkomfort maximális. Az állítható magasságú kormány lehetővé teszi, hogy a 140 és 200 cm közötti felhasználók is kényelmesen használhassák a rollert.

Bár az Ausom L1 nem egy extrém tereproller, a 20 cm-es hasmagasság, a duál felfüggesztés és az IP54-es vízállósági besorolás együttesen azt jelenti, hogy a roller ideális a vegyes használatra. Nem kell letenni az első kátyús útszakasznál vagy enyhe esőben. Az IP54-es védelem a fröccsenő víz ellen véd, így egy rövidebb eső nem okoz gondot, de a nagyobb tócsákat és a heves zivatarokat érdemes elkerülni. Ez a sokoldalúság teszi az L1-et kiváló választássá a város szélén élők számára, vagy azoknak, akik munkába menet nehezebb terepen is közlekednek, nem csak tökéletesen sima kerékpárutakon. A komfortos utazás révén pedig a hosszabb utak is élvezetesebbekké válnak.

Biztonság és extrák – NFC kártya és tárcsafékek

A roller biztonsági felszereltsége messze meghaladja az alap szintet. Az első és hátsó tárcsafékek, kiegészítve egy E-ABS rendszerrel jó fékhatást biztosítanak – utóbbi inkább a motorfék regenerációját és finom rásegítését jelenti. A „rejtett P menüben” érdemes a P11 értéket, vagyis az E-ABS rásegítésének mértékét 3-ról a legmagasabb 5-ös szintre állítani. Jobb lesz az általános fékhatás, és kíméljük ezzel a fékbetéteket is.

Az L1 egy modern NFC kártyás indítási funkcióval is rendelkezik, ami a jelszavas zárral együtt extra védelmet nyújt a lopás ellen. Az LCD kijelző minden fontos információt megjelenít, mint például a sebesség, az akkumulátor töltöttsége és a menetmód. Ahogy az összes Ausom rollernél, itt is van Eco, Sport és Race mód. Van Park mód is, ami 30 másodperc tétlenség után aktiválódik. Ez okozhat meglepetést, ha forgalmi szituációban ennél tovább állunk egyhelyben. Ilyenkor újból meg kell nyomni a plusz gombot és indul a gép.

A láthatóságot teljes LED-világítás biztosítja. A roller erős fényszóróval, hátsó lámpával és féklámpával van felszerelve, amelyek együttesen gondoskodnak arról, hogy a rolleres ne csak jól lásson, de őt magát is jól lássák a többi közlekedő. A kürt és az irányjelzők is a felszereltség részei, a duda kellően figyelemfelkeltő, az index nem túl hatékony. Oldalról és némiképp hátulról is látható, pláne akkor, ha kicsit nagyobb lenne a hátsó lengőkaron elhelyezett narancssárga villogó. Szemből azonban egyáltalán nem látja a közlekedés többi résztvevője.

Hatótáv és töltés – A valóság leleplezése

A gyártó adatai szerint az Ausom L1 akkumulátora 70 km-es hatótávolságot tesz lehetővé. A roller egy 48V 15.6Ah (748.8 Wh) Lithium EVE akkumulátorral van felszerelve. Ezt a hatalmas, papíron 70 km-es távot azonban valós körülmények között ritkán lehet elérni, mivel a mérések ideális feltételek (egyenletes tempó, sík terep, könnyű terhelés) között történnek. A gyakorlati tapasztalatok ezzel szemben sokkal reálisabb képet festenek. 

A saját mérések során egy 100 kg-os terheléssel a roller 24 km megtétele után 46,7 V-ra merült, ami 50%-os töltöttségi szintnek felel meg. A maximális hatótávolság 20-25 km/h-s átlagsebességgel 48 km.
Ezt követően egy 60 kg-os terheléssel is teszteltük, ekkor a roller 17,9 km alatt, 38 km/h-s átlagsebességgel haladva merült 47,6 V-ra, ami 55%-os töltöttségi szintet jelent. Ebben a szakaszban volt végsebesség teszt is, GPS szerint 52 km/h volt a max. Fontos kiemelni, hogy bár ez a táv kisebb, az átlagsebesség jóval magasabb volt, ami jelentős energiafelhasználással jár. A hatótáv nagyjából 40 km ezzel a tempóval és súllyal.
A töltési idő is mérvadó, hiszen a teljes feltöltés akár 11 órát is igénybe vehet. Ezen gyorsítani nem lehet, hiszen csak egy repülőgép formájú, citromsárga színű, egyébként nagyon esztétikus töltőport áll rendelkezésre.

Előnyök

  • 800W-os motor – kiemelkedő teljesítmény, gyorsulás és nagy végsebesség (a gyári 45 km/h-t is felülmúlja).
  • Kettős lengőkaros felfüggesztés és 10″ tubeless gumik – kiváló rugózás és stabilitás egyenetlen úton.
  • Masszív, strapabíró felépítés – 28,2 kg önsúly és 130 kg maximális terhelhetőség, tömör alumínium vázzal.
  • E-ABS és mechanikus tárcsafékek – hatékony, megbízható fékezés és részleges regeneratív motorfék.
  • NFC-kártyás indítás és jelszavas zár – extra lopásvédelem a kényelmes indításhoz.
  • Teljes LED világítás – erős első fényszóró, hátsó féklámpa és irányjelzők; jó láthatóság sötétben.
  • Változatos menetmódok – Eco, Sport, Race és Park módok a testreszabott vezetési élményért.
  • Összecsukható kialakítás dupla reteszeléssel – könnyen szállítható és tárolható, nem hajlik meg menet közben.
  • Állítható magasságú kormány – 140–200 cm-es magasságig állítható a kényelmes vezetés érdekében.
  • Kiváló ár-érték arány – a sok felszereltség és a meglepően erős teljesítmény kedvező áron (akciósan kb. 179 000 Ft).

Hátrányok

  • Kijelző – erős napsütésben nehezen olvasható (nincs automata fényerő-állítás).
  • Irányjelzők – hátrafelé alig láthatóak, mások nem mindig veszik észre.
  • Fékkarok – a dobozból kivéve szükséges a finombeállítás (főleg a hátsó fék súrlódott).
  • Hosszú töltési idő – ~11 óra egyetlen töltővel a teljes feltöltéshez.
  • Valódi hatótáv – kb. 40–50 km a gyári 70 km-es adat helyett a valós használatban.
  • Nehéz – 28,2 kg önsúly, nem praktikus cipelni vagy utcán fordítani.

Összegzés és ítélet – Kinek ajánlott az Ausom L1?

Az Ausom L1 tesztelése során egyértelművé vált, hogy a roller sokkal többet kínál, mint amit az ára és a gyári specifikációi sugallnak. A legfőbb erősségei közé tartozik a kiváló ár-érték arány, a 800 W-os motor meglepő teljesítménye, ami még a gyári adatokat is felülmúlja, valamint a kategóriájában egyedülálló, dupla lengőkaros felfüggesztés, amely a menetkényelmet egy új szintre emeli. A robusztus felépítés, a magas szintű biztonsági funkciók és a teljes LED világítás tovább erősítik a roller pozícióját a piacon.

Természetesen vannak kisebb gyenge pontjai is: a kijelző nehezen olvasható erős napsütésben, és az irányjelzőt sem látja a forgalom minden résztvevője. Emellett érdemes felkészülni arra, hogy a dobozból kivéve a fékeket finomhangolni kell az optimális működés érdekében. Ezek a hibák azonban nem rontják a roller összértékét.

Az Ausom L1 ideális választás azoknak, akik egy megbízható, erős és kényelmes elektromos rollert keresnek a mindennapi közlekedéshez és a hétvégi kirándulásokhoz, anélkül, hogy egy vagyonba kerülne. Összességében az Ausom L1 egy racionális és érzelmileg is meggyőző választás, amely az árához képest sokkal többet ad, és a piac egyik legjobb ajánlatává teszi.

Hol és mennyiért?

Az Ausom L1 elektromos roller a Geekbuying lengyelországi raktárából rendelhető, gyors, vámmentes szállítással. A NNNASL1HU kuponnal jelenleg 179 000 forintért vásárolható meg.

Fontos információ, hogy a Geekbuying hivatalos magyarországi jelenlétének köszönhetően a rendelés teljesen vámmentes, és hazai garanciális ügyintézés is elérhető, ahogy arról ebben a cikkben részletesen is olvashatsz.

 

NapiDroid.hu

Kövesd te is a NapiDroid.hu-t a legfrissebb androidos hírekért!

About Author

Kastély Béla

A jövő mindig attól függ, hogy mit teszünk meg a jelenben.

NapiDroid