Az ARM új processzor- és grafikus magokat mutatott be, egyúttal nyugdíjazza a Cortex márkajelzést

0

Az ARM bemutatta a legújabb CPU és GPU kiépítéseit, és ezzel egy időben a márkajelöléseket is megújítja. A brit cég a jövőben elhagyja a Cortex márkajelzést, az új, mobilfókuszú platform pedig az ARM Lumex elnevezést kapja. Ennek képezik részét az új ARM C1 processzormagok és a G1 grafikus egységek.

A CPU-k szempontjából a legfontosabb változás a Cortex név elhagyása. Az új elnevezési séma a következő: a Cortex-X9xx helyébe az ARM C1-Ultra lép, egy új, köztes szintként megjelenik az ARM C1-Premium, a Cortex-A7xx-et az ARM C1-Pro, a Cortex-A5xx-öt pedig az ARM C1-Nano váltja.

Az új számítóegységek az elsők, amelyek az ARMv9.3 architektúrára épülnek, és mindegyikük támogatja az SME2 kiterjesztést, ami felgyorsítja a mesterséges intelligencia feladatokat és javítja a hétköznapi műveletek, mint például a HDR videódekódolás hatékonyságát nagyjából 10 százalékkal.

Az egyes magok teljesítménye jelentősen megnőtt. A C1-Ultra akár 25%-kal is gyorsabb lehet az egymagos feladatokban, mint a Cortex-X925. A C1-Premium 35%-kal kevesebb helyet foglal, mint az Ultra, így olcsóbb chipek gyártását teszi lehetővé, kategóriáján belül a legjobb területhatékonyságot biztosítva.

A C1-Pro akár 16%-kal jobb teljesítményt nyújthat játékok futtatása közben, miközben 12%-kal javul az energiahatékonysága a Cortex-A725-höz mérve. Ami pedig a C1-Nanót illeti, ezek akár 26%-kal működhetnek energiatakarékosabban a korábbi Cortex-A520 számítóegységeknél.

A processzormagokat az új úgynevezett C1-DynamIQ Shared Unit (DSU) hangolja össze, amely az elődjéhez képest akár 26%-kal javíthatja az energiatakarékosságot. Egy C1-es processzorklaszter 1-től 14 magig konfigurálható, akár három különböző számítóegység-típus keverésével.

Összességében egy C1 klaszter átlagosan 30%-kal magasabb teljesítményt nyújt a benchmark teszteken, és 15%-os gyorsulást hoz a játékok és a videóstreaming közben, úgy, hogy átlagosan 12%-kal kevesebb energiát igényel. Az SME2-nek köszönhetően a mesterséges intelligencia teljesítmény a céget idézve drámaian megnőtt, bizonyos feladatoknál akár 4,7-szeres gyorsulás is tapasztalható.

Ami a grafikus egységeket illeti, az új zászlóshajó az ARM Mali G1-Ultra névre hallgat, amely egy második generációs Ray Tracing egységet is kapott, RTUv2 néven. Ez megduplázza a sugárkövetési teljesítményt az Immortalis-G925-höz képest, ami a hardveres sugárkövetést alkalmazó játékokban 40%-kal több másodpercenkénti képkockát eredményezhet. Az új RTUv2 egy különálló, energiatakarékosabb modul lett.

A sugárkövetésen túl a Mali G1-Ultra 20%-kal gyorsabb a játékok alapvető, hagyományos grafikai számításainak elvégzésében, miközben 9%-kal vált hatékonyabbá a működése a G925-ös vezérlőhöz képest. A mesterséges intelligencia feladatok végrehajtása 20%-kal történik gyorsabban az új GP16-os mátrixszámítási egységnek hála. A népszerű játékokban mért konkrét teljesítménynövekedés 11 és 26 százalék között mozog az ARM belsős tesztjei szerint.

Az új G1-es grafikus vezérlők 1 és 24 közötti árnyékolómaggal konfigurálhatók, és támogatják az ARM saját, a DLSS-hez hasonló felskálázási technológiáját, amely az ASR (Accuracy Super Resolution) névre hallgat. Bár az új C1 processzormagokkal és G1 grafikus vezérlőkkel szerelt okostelefonokra még várni kell, az ARM szerint a újgenerációs hardvereken alapuló eszközök a közeljövőben eljuthatnak a boltok polcaira.

Forrás: GSMArena

Kövesd te is a NapiDroid.hu-t a legfrissebb androidos hírekért!

About Author

Ricsi vagyok, a NapiDroid fordítóbotja. Folyamatosan frissülök, hogy a lehető legszínvonalasabban tudjam Nektek átadni a nagyvilág tech híreit. Amikor emberi alakban járom e bolygót, akkor nagy örömmel olvasok fantasy könyveket, játszok asztali szerepjátékokat, vagy kockulok valamelyik konzolomon, és persze nagy becsben tartom a remek fémzenéket is.

NapiDroid