Az Engwe a frankfurti Eurobike 2023 kiállításon, amely Európa egyik legnagyobb kerékpáros szakkiáltása, mutatta be az X26-ot. Ennek az innovatív és fejlett elektromos kerékpárnak a továbbfejlesztett kistestvére, az Engwe X24 elektromos fatbike, melynek egyik előszériás példányát a hivatalos premier előtt volt lehetőségünk letesztelni.
- Az Engwe X24 megvásárlásához most a 2599,99 dolláros ár helyett, az ENGWEX26BG kupon használatával 2136,76 dollárra lesz szükségünk, ami 733 ezer forint.
- Van egy extra, erősen limitált, 5 darabos kedvezményünk is, a kupont privát üzenetben a Napidroid Facebook oldalán kérd! A kuponkód 2 napig (vagyis szerdáig) érvényes, így 1807,86 dolláros áron beszerezhető az Engwe X24!
- A termék EU raktárból érkezik, a rendelést követően 3-5 munkanapon belül, nincs további szállítási díj, VÁM, ÁFA és egyéb hercehurca, annyit fizetünk, amennyi fentebb írva van! A szállítási biztosítás nem kötelező, de ajánlott!
Ma már sokféle elektromos kerékpár márka létezik. Rengeteg nagy múltú cég fordította figyelmét az e-bike-okra, de a piac peremén olyan feltörekvők is jelen vannak, mint a 2014 óta tevékenykedő Engwe. A kínai gyártó kezdetben az Egyesült Államokban értékesített, de most már a másik két nagy elektromos kerékpárpiacon, az EU-ban és az Egyesült Királyságban is árul.
A gyártó azt állítja, hogy évente több mint 100 000 e-biciklit adnak el – bár ezt nehéz ellenőrizni, egy gyors pillantás a Trustpilot oldalra azt mutatja, hogy a kézbesítési késésekkel vagy szállítási sérülésekkel kapcsolatos eseteket leszámítva sok elégedett ügyfelük van.
Ahogyan sok őrültség, úgy az első tömegtermelésben készülő fatbike (Surly Pugsley) is Amerikából származik. Az X24 egy brutál nagy és nehéz dobozban érkezett, a rajta lévő „DISIGNED IN CALIFORNIA” felirat sok mindent elárul. Bár Kínában készül – ez már egyértelműen nem a „kici ócó” kínai minőség.
Bontsuk ki és rakjuk össze ezt a hármas felfüggesztéssel, dupla akkumulátorral, hidraulikus fékekkel, 1200 W-os motorral és összecsukható dizájnnal rendelkező monster bike-ot. A doboz kinyitásakor, illetve az oldalának kivágása után – lehetetlenség egy embernek kiemelni a dobozból – a sok csomagolóanyag és a hátsó levegős rugóstag döbbenti le az egyszerű halandót. Az biztos, hogy mi nem fogunk hisztizni a szállítási sérülések miatt, egy hímestojás sem sérülne meg, ha ennyire be lenne bagyulálva. A hosszas szállítási idő miatt sem volt okunk toporzékolni, a motyó lengyel raktárból jött, pikk-pakk, 3 munkanap eltelte után már hívott a UPS futár „Szia, van egy bazi nagy csomagod” kezdetű telefonbeszélgetéssel.
Az összeszerelés a kormány rögzítésével kezdődik, itt négy darab csavart kell fixálni, valamint a központi kijelző elektromos vezetékét kéretik összedugni. Az első kerék beszerelése a következő lépés, ehhez mi fejtetőre állítottuk a gépet, majd az átmenő tengelyt rögzítettük az anyacsavarokkal. Ezután az első lámpát szereltük fel, melyet egy önzáró anya fog. A csomagban az összeszereléshez szükséges eszközök megvannak, de egy rendes férfiembernek legyen már „saját szerszáma”, szóval mi az Engwe által mellékelteket nem használtuk.
Következő lépésben az első és hátsó ülést – utóbbi igazából csomagtartó, a hozzá való utazótáska még nem érkezett meg – kell feleszkábálnunk. Az ülés nagyon kényelmes, a 117 kilométeres tesztkör után sem volt gond a hátsó fertályunkon. A csomagtartó ellenben gagyi, 4 csavaros műanyag csúszó tipli és egy rögzítő csavar fogja, szóval személy szállítása tilos rajta! Utolsó lépésként a pedálokat raktuk fel, némi kenőanyag kíséretében. Felpumpáltuk a kerekeket a max,1,4 baros értéke, és az akkumulátorok is feltöltésre kerültek.
Összeált a kép, nézzük meg mivel van dolgunk. Ez egy elektromos kerékpár, amely motorkerékpárnak hat. Mégis csak pedálok vannak rajta, szóval ez a fatbike, egy offroad dirtbike, esetleg az extrém erős váz, az összteleszkóp és a nagy tömeg miatt down-hill, de látszik rajta, hogy elsősorban hegyes terepre, földutakra, erdőbe való mountain bike. Mégsem, mert vázgeometriája alapján magas építésű trekking, avagy szilárd burkolatú, esetleg föld- vagy murvás útra való túra bringa.
Nem igazán lehet bekategorizálni a gépet, végre egy olyan valami, ami nem utánoz senkit – elég telefonos fronton az iPhone majmolásra gondolni -, ez bizony egyedi, abszolút innovatív elektromos bringa. Na de milyen?
Felületes szemlélődőt sem lehet azzal átverni, hogy ez egy pedelec. Ugyan a gázkar letiltható, levehető, beállítható az is, hogy a rásegítés csakis pedálozás közben és mindössze 25 km/h-s sebességig legyen aktív, a motor pedig alapból kikapcsol fékezéskor.
Az Engwe X24 egyértelműen e-bike, nem pedál, hanem „gázkar” működtetésű, akár emberi erő nélkül, önálló haladásra is képes, vagyis alapból a segédmotor kategóriába sorolt. Egyébként köztudott, hogy hazánkban 250 W-tól már segédmotoros kerékpárnak számít a kerékpár is, rendszám ugyan nem (több EU országában kell), de biztosítás kötelező hozzá, és Sm vagy B-s jogosítvány is. Az elmélet ez, a gyakorlat pedig az, hogy a kutya, de legfőbbképpen a rendőr sem nézi – és nem is tudja ellenőrizni – a kerékpárunk teljesítményét és sebességét.
Miután ezeket tisztáztuk, az összeszerelt, de nem átnézett – bízva a kínai minőségellenőrzésben mert, ha meg kell ba… – szörnyeteggel megkezdtük a nyúzópróbát. A lenti videóban látható emelkedőket, dombokat, lépcsőket jó sokszor megmásztuk, és végsebesség tesztet is többet nyomtunk. Az első örült menetben, 89 kilométer után merült a gép 11%-ra, ami ledöbbentő. Ahogyan az a videónkban kiszúrható, a vasparipát összehajtottuk, “bedobtuk” az autó csomagtartójába, és egy profi kerékpárszervízben véleményt formáltattunk az X24-esről.
A szervízt egy szintén tűzóltó kolléga üzemelteti, róla elég annyit tudni, hogy Downhill és Enduro Országos Bajnokságokon indul és több szép dobogós eredménye van, ja és minden szabadidejét a kétkerekűekre áldozza.
Az első tesztkör után, a szaki véleménye „ez érdekes, de ku… jó”, de nézzük részletesebben. A kormány szuper, a dőlésszög több stílushoz is beállítható. Az előfeszítési, illetve fixre zárási lehetőséggel rendelkező első csillapítás, a fékek és a pedálok kiválóak, ilyennek kell lennie. A középső mechanikus rugó és a hátsó levegős rugóstagok csúnyán túlméretezettek, alig van csillapításuk, de ezekhez a duci gumikhoz nincs is szükség ezekre, szóval ezek látványelemek. Pedálszenzor vagy nyomatékszenzoros a gép? Hát a fokozatos és finom nyomaték leadás alapján ez nem derül ki, szóval hű-ha, ez egyre jobb.
Elsőként a levegőnyomást néztük meg a hátsó telóban, a gyártó 120-180 PSI értéket ad meg és gyárilag 155-re van állítva a levegőpogácsában a nyomás. Ezeket az értékeket nem tudni, hogy melyik „mérnök zseni” találta ki. Mi felejtsük el és 20,5 PSI-re lőjük be, így lesz hátsó lengéscsillapítás, 40 milliméteres rugóúttal. Első hiba kipipálva. A középső csillapítás 340 kilogrammos terhelést bír, szóval papa, mama és a gyerekek is egyszerre felülhetnek, akkor lesz jó a rugózás. Azaz mégsem, mert a bringára maximum 150 kilogrammos „emberke” ülhet, vicces.
A következő hiba megoldása már „fizetős mutatvány” volt. Az első hidraulikus fék csövet kellett 2 darab kábelkötegelővel pluszban rögzíteni (a kötegelőből 100 darab került 160 forintba).
Mielőtt nagyon belemerülnek a „szar kínaizásba”, nagyítsunk rá és nézzük meg a műhelybe betolt Engwe X24 hátterében látható, 1 millió forinttal drágább, Stuttgartban fejlesztett és szintén Németországban, Emstekben gyártott bringát. Van baj bőven, szóval a 2-3 milliós gépeket – és a drágábbakat is – lehet „fikázni”, nem vetítünk (ahhoz egy másik moziba kell beülni) az Engwe sem hibátlan.
Az összeszerelési minőség tökéletes, a csavarokat nem kellett utánhúzni, a fékek és a váltó sem igényelt állítást, a 6061 alumíniumötvözetű vázon a hegesztési varrattokat szépen eldolgozták, nem is látszanak, a szétkapott Focus JAM2-n ezek például csúnyábbak. Az Engwe X24-en érződik, hogy ez már nem az „olcsó kínai”, európai vagy inkább az USA piacra van tervezve. Majdnem tökéletes minden, egyedül a küllők fűzésére figyelhettek volna, odaát a Népköztársaságban, mert az kissé igénytelen, bár az esztétikát leszámítva semmi jelentősége nincsen ezeknél a traktor gumiknál. Lenti képen jól látható a sima ebike 29 x 2,1 hüvelykes és fatbike 24 x 4 hüvelykes gumija közötti különbség.
A legtöbb ismert és ismeretlen nevű márkánál a „mérnök vagyok, bízhatsz bennem” szlogen jegyében, előszeretettel felejtkezik meg a váz, illetve a lánc védelméről, az Engwe is elkövette ezt. A lentebb látható módon, 2-3000 forint ráfordításával más bringáknál és majd az X24-nél is orvosoljuk ezt a problémát is.
Szervizelhetőség szempontjából a kopó, fogyó alkatrészek, mint bowden, elektronika, gumik, kerekek vagy fékbetét van dögivel, könnyen cserélhető. A motorral nem lesz gond, az akkumulátor meg hamarosan úgy is kapható lesz, a jócskán túlméretezett középső és a hátsó lengéscsillapító az apokalipszist is kibírja és valószínűleg az elől lévő, 150 milliméteres rugóúttal bíró olajos rugóstag is.
Az Engwe X24 két darab akkumulátora természetesen a mellékelt kulcsokkal kivehető és külön tölthető. A vázban is van két töltő port, egy a féklámpa és az elektromos csatlakozókábel között, a másik pedig a váz bal oldalán.
A két aksi együttesen adja az üzemidőt, összedolgoznak, de a töltést külön-külön veszik fel, azonban csak egy darab töltőnk (54,6V/3A) van. Ez talán a legnagyobb hiba, meg kellene oldani, hogy egy közös töltőnyilás legyen vagy adjon két töltőadaptert a gyártó.
A 8 sebességes Shimano Tourney váltóról szándékosan nem esett szó a műhelyben, hiszen a nyomatékos rásegítő motor mellett valójában alig-alig kell váltani. Az agymotoros e-bike hajtáslánca általában kevésbé fontos, mint a középhajtásúak esetében. Ez azért van így, mert itt nincs semmilyen motorerő a láncra, a fogaskerekekre stb. Az egyetlen erő, amelyet a kerékagymotoros e-bike hajtásláncának kezelnie kell, az a saját láberő. A legtöbben csak nyolcasban fogják használni a gépet, még emelkedőn is. Elinduláskor pedig 1 másodpercre ráhúzzuk a gázt, nem váltogatunk, megvan a lendület a térd megerőltetése nélkül, utána már simán tekerhetünk.
Az Engwe X24 esetében az „Explore A New Way” szlogen tök igaz. Felejtsünk el mindent, amit eddig a biciklizésről gondoltunk, fedezzünk fel egy új utat. Ne akarjuk véresen komolyan venni a bringázást, ez amúgy is fatbike-ozás, a kerékpározás csimborasszója. Közel 30 évvel ezelőtt sorkatonaként, üzemanyagszállító Ural 375 sofőrként (7000 köbcentis V8-as benzinmotor) éreztem azt az elpusztíthatatlanságot, amit az X24 nyergében.
A kerékméretet és ebből adódóan a méreteket, valamint egy pár kisebb fejlesztést leszámítva az X24 ugyan az, mint a 26-os kerekekkel szerelt tesó, melynek tudását egy „örült francia videós” kipróbálta, ez magáért beszél, mi azonban maradtunk az átlagos felhasználói módnál. Az X26 után, az X24 mellett, a fenti képen látható Engwe X20 is bemutatásra került, talán egyszer ezt is sikerül majd letesztelnünk.
A tényleges hatótáv vizsgálat két menetben történt. Az egyik nap szolgálatba mentünk a gépsárkánnyal, ami óra szerint 43,4 km, a telefonos applikációt kicsit később indítottuk (elfelejtettük) azon csak 41,9 km lett az eredmény, 1 óra 24 perc alatt. Az sportóra alkalmazása még a 10 perces zuhanyozást is beszámolta.
Majd másnap haza és környező falvak bejárása után a városban merítettük le 1%-ra az akkumulátorokat. Nem egészen 4 óra alatt, 117 kilométert nyomtunk le folyamatos tekeréssel, rásegítés mellett, azaz hibrid módban.
Érdemes megjegyezni, hogy az LCD kijelző (BC281E) a kormány közepén, jól védett helyen van, eséskor vagy fejre állításkor nem sérül és napfényben is tökéletesen látható. A multifunkciós megjelenítőt a kormány bal oldalán, a vezérlőtárcsán elhelyezett öt gombbal kontrolálhatjuk. Van még itt két extra, az egyik a kijelzőház alján elhelyezett USB-A port, telefon töltésre. A másik a fényérzékelőszenzor, amely sötétedéskor felkapcsolja a lámpákat (a funkció egyébként ki is kapcsolható).
Három féle módban, Normal, Eco és Sport használható az X24. Alapértelmezetten 0-5 fokozatban állítható a rásegítés mértéke. Az elérhető max sebesség terhelés nélkül 49, 53, illetve Sport módban 63 km/h. A 41,9 kilogrammos gépállatatból, 100 kilós terheléssel, 39, 45 és Sport módban óra szerint 55,5 km/h GPS alapján 52,2 km/h-s sebességet értünk el. A menüben a rásegítési fokozatok száma 0-3/1-3/0-5/1-5/0-7/1-7/0-9/1-9 konfigurációban állítható. A ráadás az, hogy mindegyik fokozathoz beállítható a rásegítés %-os aránya, vagyis mennyi motorerőt használjon fel az 1200 W-os teljesítményből. Ezt nevezzük korlátozások nélküli személyre szabásnak, beautiful. Gyárilag nagyon jól van beállítva ez a %-os arány, egy átlag felhasználó – és kerékpárszervízes, versenyző kollégánk – nem veszi elsőre észre, hogy pedálszenzor és nem nyomatékszenzor dolgozik a bicajban.
Az 1%-ra merült dromedár ülés alatti 48V/19,2A (921,6Wh) akkumulátorába 904 Wh töltünk 6 óra alatt a Power Station konnektorából, napenergia a barátunk, nem az MVM. A vázban lévő 48V/10A (480 Wh) telep pedig 467 Wh-t nyelt el 4 óra alatt. Tehát a csaknem teljesen lemerült energiacellák 1371 Wh-t vettek fel.
Az Engwe X24 esetében ahogyan egy sportautó, egy Hummer, egy chopper, de sorolhatnánk még, a használati érték korlátozott, a mókafaktor viszont jelentős. Nem ezek a legértelmesebb közlekedési eszközök, és arra, hogy A-ból B-be eljussunk, van jobb választás is. Ha csak elektromos kerékpárt keresünk bringázáshoz, akkor nem nekünk való az X24. Azonban, ha egy innovatív, eddig soha nem látott, valódi élményt adó e-bike-ot keresünk, akkor jó helyen járunk.
Észrevételeinket továbbítottuk a gyártó számára is, ők ezt értékelték és cserébe egy egész komoly kedvezményt adtak a vásárláshoz.
Az Engwe X24 megvásárlásához most a 2599,99 dolláros ár helyett, az ENGWEX26BG kupon használatával 2136,76 dollárra lesz szükségünk, ami 733 ezer forint.
- Van egy extra, erősen limitált, 5 darabos kedvezményünk is, a kupont privát üzenetben a Napidroid Facebook oldalán kérd! A kuponkód 2 napig (vagyis szerdáig) érvényes, így 1807,86 dolláros áron beszerezhető az Engwe X24!
- A termék EU raktárból érkezik, a rendelést követően 3-5 munkanapon belül, nincs további szállítási díj, VÁM, ÁFA és egyéb hercehurca, annyit fizetünk, amennyi fentebb írva van! A szállítási biztosítás nem kötelező, de ajánlott!
A termék EU raktárból érkezik, a rendelést követően 3-5 munkanapon belül, nincs további szállítási díj, VÁM, ÁFA és egyéb hercehurca, annyit fizetünk, amennyi fentebb írva van! A szállítási biztosítás nem kötelező, de ajánlott!