A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított az Alza.hu ellen, és arra jutott, hogy a webáruház a termékek egy részénél valótlan tartalmú üzenetekkel sürgette a látogatókat mihamarabbi vásárlásra. A vállalatra ezért 40 millió forintos bírságot szabtak ki, és egy fogyasztói jóvátételi programra is kötelezték őket legalább 450 millió forint értékben.
A GVH szerint az Alza.hu jogsértő módon sürgette a felhasználókat mielőbbi vásárlásra feltűnő, villogó üzenetekkel. Például:
jelenleg X ügyfél érdeklődik a termék iránt; A héten X ügyfél vásárolta meg ezt a terméket
Ezzel pszichés nyomás alá helyezték a látogatókat, ami már önmagában is tisztességtelennek minősül, de nem csak ez volt a probléma.
A sürgető üzenetek tartalma is félrevezető volt, ugyanis nem az adott pillanatban ténylegesen érdeklődők számát írták ki, hanem a vállalatcsoport összeurópai, elmúlt teljes napi megjelenítéseit az adott termékre vonatkozóan.
A GVH a büntetés kiszabásakor figyelembe vette, hogy az Alza.hu üzemeltetői elismerték a jogsértést, lemondtak a jogorvoslatról, és felülvizsgálták a kereskedelmi gyakorlataikra vonatkozó belső szabályzatukat. A hatóság tekintettel volt arra is, hogy az eljárás indítását követően a cégek rövid időn belül maguktól felhagytak a kifogásolt magatartásokkal.
Bírságcsökkentő tételként figyelembe vették azt a jóvátételi csomagot is, amelyet a webáruház ajánlott fel a fogyasztói kompenzációjára.
A vállalások nyomán előírt hatósági kötelezettségek szerint minden fogyasztó 3 ezer forint értékű kupont kap, aki 2019-ben az Alza webáruházában vásárolt. A kedvezmény a következő egy évben használható fel bármely, 10 ezer forint feletti vásárláskor. A kuponokat az Alza 2022. április 17-ig küldi ki e-mailben minden jogosultnak, de SMS-ben, a honlapon, a közösségi oldalaikon és a sajtón keresztül is értesíti az érintetteket.
Forrás: GVH, 24.hu