A városi és túra (trekking) elektromos kerékpárok piacán egyre nehezebb kitűnni, de időről időre felbukkan egy-egy olyan modell, ami alapjaiban rengeti meg az elvárásainkat. A Touroll MA2 pontosan egy ilyen bringa. Ez a minden jogszabálynak megfelelő pedelec nem elégszik meg azzal, hogy a kategóriájában ritkaságnak számító, nyomatékszenzoros középmotorral és hidraulikus fékekkel szerelték fel; a használati értéke és a gyakorlati hatótávja az, amivel igazán nagyot villant.
Bevezető – Szerencsére akadnak kivételek
A városi mobilitás egyre inkább az elektromos kerékpárok felé fordul, amelyek kényelmet, hatékonyságot és környezetbarát alternatívát kínálnak a mindennapi ingázáshoz és a szabadidős tevékenységekhez. Ebben a szegmensben mutatkozik be a Touroll MA2 középmotoros városi elektromos kerékpár, amely ígéretes megoldásnak tűnik a modern városi élet kihívásaira. A modell „Step-Thru” vázkialakításával nők és férfiak számára is könnyen használható.
Az elektromos kerékpárok világában külön kategóriát képviselnek a középmotoros modellek, amelyek jellemzően természetesebb rásegítést, jobb súlyelosztást és hatékonyabb hajtást kínálnak. A középmotoros, nyomatékszenzoros, hidraulikus tárcsafékekkel és zárható (lockout) teleszkópvillával ellátott elektromos drótszamarak belépő szinten is a 6-700 ezer forint környékén indulnak, de szerencsére akadnak kivételek. A Touroll MA2 éppen ilyen: városi használatra és túrákra egyaránt alkalmas, erős motorral, 13 Ah-s akkuval, 27,5 colos kerekekkel, masszív csomagtartóval és STVZO által tanúsított lámpákkal. A Touroll a Geekbuying üzlet, pontosabban az azt birtokló csoport által kínált elektromos kerékpárok márkája. Az eredmény: közvetlen értékesítés, szinte egyenesen a gyárból, ami megmagyarázza e modellek különösen vonzó árait. Teljes felszereltséget kapunk, anélkül, hogy több közvetítő árrését kellene fizetni.
Kicsomagolás, összeszerelés – A megszokott forgatókönyv szerin
Ahogy az ilyen termékeknél lenni szokott, a Touroll MA2 is egy nagyméretű kartondobozban érkezett, precízen becsomagolva. A doboz sérülésmentes volt, a kerékpár alkatrészei pedig gondosan párnázva, védve pihentek benne. A mellékelt útmutató segítségével, némi alapvető szerszámismerettel (és egy bicikliszerelői alapkészlettel, ha valaki precízebb akar lenni) nagyjából 30-40 perc alatt összeállítható a bringa. Különösen tetszett, hogy a csomag tartalmazott minden szükséges szerszámot az összeszereléshez, ami nagyban megkönnyíti a dolgot.
Az összeszerelés a már megszokott forgatókönyv szerint zajlott. A kormányt kell első lépésben felszerelni. Ezt a folyamatot megkönnyíti a gyári célkereszt jelölés.
Utána jöhet a gyorszáras első kerék beszerelése, majd az első lámpát és a sárvédőt kell felrakni egy közös csavarral, illetve az első villához rögzíteni két oldalra. Utolsó lépésként egy kis kenőanyaggal a pedálokat az L és R jelzések szerint csavarozzuk fel. Egy kis kritika, sajnos nem fém pedálokat kapunk, de a műanyag pedálokkal sincs gond, egész jó minőségűek. A kerekek felpumpálása (40 PSI), az akkumulátor feltöltése és behelyezése után használatba vehető a gép.
Első körben szokásunkhoz híven elvittük a tőlünk 200 méterre lévő, kerékpárok eladásával és szervizelésével foglalkozó boltba– ahol még közelebbről megvizsgáltuk a technikát.
Paraméterek, külső és kialakítás – Praktikum és kényelem
Touroll MA2 – Műszaki adatok
A Touroll MA2 egy letisztult, modern megjelenésű városi kerékpár. A „Step-Thru” vázkialakításnak köszönhetően rendkívül könnyű fel- és leszállni róla, ami különösen előnyös sűrű városi forgalomban, vagy ha gyakran meg kell állni. A szürke szín elegáns és diszkrét, de elérhető barna színben is. A kábelek elvezetése rendezett, a hegesztések minősége korrekt, a váz stabil és merev érzetet kelt. Geometriája alapján a városi pedelec és az e-trekking kerékpár közé sorolható. A sportos trapézváz azonban nem túl nagy. A Touroll MA2 ezért inkább alacsonyabb, maximum 180 cm-es embereknek megfelelő.
A kerékpár tervezésekor egyértelműen a felhasználóbarát megoldásokra fókuszáltak:
- Kivehető akkumulátor: Az akkumulátor a váz alsó csövén, külsőleg került elhelyezésre. Bár nem olyan elegáns, mint az integrált megoldások, de mindenképpen praktikus. Ez lehetővé teszi, hogy a telepet egy mozdulattal kiemeljük és a lakásban vagy az irodában töltsük, anélkül, hogy az egész kerékpárt a konnektorhoz kellene tolni. Természetesen kulccsal zárható.
- Az állítható kormányszár és az ülésmagasság beállítása révén a 160-180 cm közötti magasságú felhasználók megtalálhatják az optimális és kényelmes vezetési pozíciót.
- A kerékpár vastagított ülésbetéttel és ergonomikus markolatokkal van felszerelve. A kényelmes nyereg és markolatok hosszú távon sem okoznak zsibbadást vagy kényelmetlenséget a fenékben vagy a kezekben.
- Masszív csomagtartó: Külön dicséretet érdemel a rendkívül masszív csomagtartó. Stabilan tart, nem nyeklik-nyaklik, bátran terhelhetjük oldaltáskákkal vagy egy telepakolt kosárral is.
- Teljes fedésű, fém sárvédők, amelyek megvédenek a felverődő víztől.
- Integrált világítás, csengő és oldaltámasz: STVZO által tanúsított lámpák, küllőprizmák (macskaszemek), egy jól hallható csengő és stabil kitámasztó is az alapfelszereltség részei.
Bár a Touroll MA2 IPX4 vízállósági besorolással rendelkezik, a külső akkumulátor elvileg jobban ki van téve az időjárás viszontagságainak, mint egy vázba rejtett egység.
Fékek, felfüggesztés és kényelem
A Touroll MA2 hidraulikus tárcsafékekkel van felszerelve, a fékerő és adagolhatóság ennek megfelelően tökéletes.
A 80 mm-es rugóúttal rendelkező, zárható (lockout) teleszkópos villa egyenetlen terepen szépen elnyeli a rázkódásokat, 100 kilogrammal terhelve azonban felüt. A széles, 27,5 x 2,1 colos Kenda abroncsok tovább fokozzák a menetkomfortot, jól tapadnak aszfalton és könnyebb terepen egyaránt.
Kijelző és Vezérlés
A kormányon egy 1,8 hüvelykes, napfényben is jól olvasható LCD kijelző található, amely minden fontos információt megjelenít. Kimondottan hasznos a bal alsó sarokban lévő teljesítménymonitor. Itt a motor által leadott erőt láthatjuk egy tízes skálán.
A vezérlő interfész intuitív és egyszerűen kezelhető. A bal oldali kormányon található gombokkal (fel/le) szabályozható a pedálrásegítés szintje öt fokozatban, és bekapcsolható a világítás, illetve a gyalogos mód.
Az MA2 kijelzője egy praktikus USB-porttal is rendelkezik, ami lehetővé teszi a telefon vagy más eszközök töltését menet közben. Ez egy apró, de annál hasznosabb kiegészítő a modern felhasználók számára.
Hajtáslánc és rásegítés – A nyomatékos középpont
A kerékpár lelkét egy 250 W-os, 70 Nm csúcsnyomatékú Ananda M60-as középmotor adja. Az integrált nyomaték- és pedálfordulat-érzékelőnek köszönhetően a rásegítés nem egyszerűen a hajtókar forgása alapján működik, hanem a tekerés erősségéhez igazodik. A szenzor érzékeli, hogy milyen erővel tekerünk, és ehhez igazítja a motor teljesítményét. Ennek eredményeként induláskor nincs rántás vagy késlekedés – az erő akkor jön, amikor tényleg pedálozunk. Emelkedőn is jól tartja a ritmust, a rásegítés pontosan a tekerés erejéhez igazodik. Az eredmény egy elképesztően finom, rángatásmentes és természetes kerékpározási élmény, mintha csak megsokszorozódott volna a saját erőnk.
Ez az e-kerékpár kétféle érzékelővel van felszerelve. A nyomatékérzékelő a motor alsó csapágycsapágyába van integrálva, hogy reagáljon a pedálozási erőre, míg a sebességérzékelő a hátsó kerékre van szerelve, hogy figyelje a kerékpározási sebességedet.
A hétsebességes Shimano Tourney váltószett lehetne a leggyengébb pont, ha használnánk. Mi kipróbáltuk, működik, de felesleges használni. Az Ananda motor 70 Nm-es nyomatéka elegendő erőt biztosít a gyorsuláshoz és az emelkedők leküzdéséhez, nem kell váltogatni, még nehezebb terhelés vagy meredekebb útszakaszok esetén sem. Természetesen ez sík úton, 80 kg-os terhelésig van így. Meredek emelkedőkön vagy nagyobb testsúly esetén vissza kell váltani pár fokozatot. Mindenesetre a motor egyenletes és természetes rásegítést nyújt, rángatás nélkül kapcsol be és ki, ami hozzájárul a kellemes vezetési élményhez. A hét fokozat néha korlátozottnak tűnhet magasabb sebességeknél, nálunk 34,8 km/h volt a max sebesség, oda már kellett volna még egy fokozat, mert így örült módon kellett tekerni.
A pedelec névleges teljesítménye 250 W, érvényes CE-jelöléssel rendelkezik, beleértve az EN15194 szabvány szerinti vizsgálatot is, és ennek megfelelően van jelölve a vázon található matricával. Ezért megfelel a pedelecekre vonatkozó követelményeknek, és így legálisan használható minden EU-s országban.
A plusz és mínusz gombok néhány másodpercig tartó lenyomásával a korlátozás feloldható, ezután 29,9 km/h sebességig segít. Ilyenkor azonban a teljesítmény kijelzőn a tízes skálából csak egy csík jelenik meg, azaz a motor szinte semmit sem segít.
Akkumulátor és hatótáv – A 60 kilométeres, valós teszt
A 36 V 13 Ah (468 Wh) kapacitású akkumulátor a gyártó szerint akár 100 km-es hatótávra is képes. Hogy ezt ellenőrizzük, egy valós, 60 kilométeres tesztúrának vetettük alá a gépet, kellemes, napos időben, 65 kg-os terheléssel. A teszt azonban nem csak sík kerékpárúton zajlott. Komoly próbatétel elé állítottuk a 250 wattos segéd-erőforrást, ugyanis mindkét irányból megmásztuk vele a Kalocsa–Paks Duna-híd emelkedőjét, ami azért elég meredek.
Az eredmény minden várakozást felülmúlt. A 60 kilométeres, emelkedővel tarkított túra végén, amely során a maximális sebességünk elérte a 34,8 km/h-t is, a kijelzőn a töltöttség 42%-on állt.
Ez egy egyszerű számítással azt jelenti, hogy a gyárilag megadott 100 kilométeres hatótáv nem csupán marketingfogás, hanem egy abszolút reális, vegyes használat és komolyabb emelkedők mellett is elérhető érték.
A gyári adat szerint a maximális hatótávolság a következő feltételek mellett érhető el: 75 kg-os terhelés, 26 ℃-os hőmérséklet, 15 km/h állandó sebesség, sík úton, erős szél nélkül.
Az elhasznált 58% energiát 4 óra alatt töltöttük vissza. A teljesen lemerült akkumulátort – soha ne merítsük 15% alá – a gyártó szerint 7 óra alatt lehet feltölteni.
Összegzés – Kategóriája egyik legjobb ár-érték arányú városi e-bike-ja
A Touroll MA2 a városi és túra (trekking) elektromos kerékpárok piacán egy olyan üde színfolt, amely kiemelkedik kategóriájából. A teszt során bebizonyosodott, hogy ez a pedelec nem csupán a jogszabályi előírásoknak felel meg, hanem a nyomatékszenzoros középmotor, a hidraulikus fékek és a zárható teleszkópvilla révén kimagasló használati értéket és menetkomfortot kínál. A valós hatótáv tesztünk is igazolta a gyári adatok realitását, sőt, a Touroll MA2 még komolyabb emelkedőkön és változatos terepen is megbízható teljesítményt nyújtott. A Geekbuying.com-ról közvetlenül, kedvező kuponos áron elérhető modell rendkívül vonzó alternatívát jelent a hazai, lényegesen drágább, hasonló kategóriás kerékpárokhoz képest. A praktikus kialakítás, a kényelmes ergonómia és az STVZO tanúsítványú biztonsági elemek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a Touroll MA2 ideális választás legyen mindennapi ingázásra és hosszabb túrákra egyaránt.
A Touroll MA2 ideális választás mindazoknak, akik egy nagy teljesítményű, megbízható és minden szükséges tartozékkal felszerelt elektromos kerékpárt keresnek mindennapi ingázáshoz vagy hétvégi túrákhoz, anélkül, hogy a prémium árcédulát kellene megfizetniük.
Előnyök és hátrányok
Ár-érték arány – Itthon ennyiért? Aligha.
A Touroll MA2 a Geekbuying EU raktárából jelenleg kedvezményesen is elérhető, jelentősen olcsóbban, mint amennyit hasonló felszereltségű gépekért a hazai boltokban elkérnek.
Magyarországon egy hasonló felszereltségű városi e-bike – középmotorral, nyomatékszenzorral, hidraulikus tárcsafékkel, rugózott villával – általában 600–700 ezer forinttól indul.
Ehhez képest a Touroll MA2 jóval barátibb árú, és nincs érzékelhető kompromisszum a minőség terén. Akinek belefér a külföldi webshopos vásárlás, annak ez a bringa nagyot szólhat.
Hol és mennyiért?
A Touroll MA2 középmotoros elektromos kerékpárt a Geekbuying lengyelországi raktárából lehet rendelni, gyors, vámmentes szállítással. Az NNN850OFF202506 kuponnal jelenleg 931,30 dollárért vásárolható meg, ami 330 ezer forintnak felel meg.
A termék EU raktárból érkezik, a rendelést követően 3-8 munkanapon belül. Nincs további szállítási díj, VÁM, ÁFA és egyéb hercehurca, annyit fizetünk, amennyi fentebb írva van! A szállítási biztosítás (21,13 dollár) nem kötelező, de ajánlott!
NapiDroid.hu