Nem csupán az okostelefonokból, hanem szinte minden műszaki cikkből létezik felújított/újracsomagolt verzió, ezek sokszor olyan holmik, amiket kibontottak, de aztán mégsem kellettek a vásárlónak, illetve olykor olyan termékek, amelyeket megjavítottak, ám a javítást kérő illetőnek végül cserepéldányt biztosítottak. Az úgynevezett “refurbished” okostelefonok piacán a vártnál nagyobb mértékű növekedést lehetett tetten érni a tavalyi év során – derült ki a Counterpoint Research kutatásából, ami azt jelenti, hogy a vásárlók egyre kevésbé ódzkodnak az ilyen jellegű mobilok vásárlásától.
2021 során az újracsomagolt okostelefonok piaca 15 százalékkal nőtt az előző évhez képest, 4,5 százalékkal megelőzve az új készülékek piacának bővülését. Az ilyen jellegű mobilok nem csupán a vásárlók között lettek népszerűbbek, hanem a gyártók is szívesen foglalkoznak velük.
A növekedés egyik hajtóereje az 5G-re váltás volt, érdekes módon az új modellek megnövekedett eladásai jótékonyan hatottak a felújított okostelefonok kelendőségére is. Sok gyártó az új modellek beszerzési költségeinek mérséklése érdekében a csereprogramok felé fordította figyelmét, ami növelte a felújítható, és ezáltal újra eladható készülékek elérhetőségét.
A felhasználók szempontjából egyértelműen a spórolási szándék az egyik legfontosabb ok, amiért ilyen jellegű okostelefonokat választanak egy vadonatúj helyett. Egy használt készülék akár 60 százalékkal is olcsóbb lehet, mint egy vadonatúj eszköz. Latin-Amerika és India volt az a két piac, ahol ezek a termékek a legtöbb teret nyerték, előbbi esetében 29, utóbbinál pedig 25 százalékos volt a növekedés.
Ugyanakkor az olyan fejlett piacokon is egyre népszerűbbek a felújított okostelefonok, mint például az Egyesült Államok, ahol 15 százalékkal nőtt a kereslet az ilyen készülék iránt, de Európában is 10 százalékkal volt nagyobb a kereslet 2021-ben. Ami azt illeti ,a kínai piacon is nőtt az igény az efféle termékekre, itt is 10 százalékkal.
Habár ezekben a régiókban is érezhető hatásai vannak a világjárványnak és a gazdasági nehézségeknek nem csupán ezek miatt nyer teret a felújított mobilok szegmense. A vásárlók között egyre népszerűbb jelszavak a fenntarthatóság és a környezetbarátság, és egy új gyártású telefon helyett egy felújított készülék beszerzése egy kiváló módja annak, hogy csökkentsék az elektronikus hulladék mennyiségét. Természetesen ezek a kezdeményezések a gyártók és a szolgáltatók körében is egyre nagyobb teret nyernek, habár számukra nyilván a nyereség az első.
Forrás: GSMArena