Másfél évvel ezelőtt teszteltük a gyártó első összecsukható városi elektromos kerékpárját, a PVY Z20 Pro-t. Most megérkezett a továbbfejlesztett utód, a Z20 Max. Az újdonság szintet lépett – nem is egyet -, hiszen két darab akkumulátort, nyomatékszenzort, hidraulikus fékeket, dupla felfüggesztést és sok egyéb jóságot kapott, ami az elődből hiányzott.
- A PVY Z20 Max összecsukható elektromos kerékpár megvásárlásához most a NapZ20MX kupon használatával csak 1059,99 dollárra lesz szükségünk, ami 367 ezer forint.
- A termék EU raktárból érkezik, a rendelést követően 3-5 napon belül, nincs további szállítási díj, VÁM, ÁFA és egyéb hercehurca, annyit fizetünk, amennyi fentebb írva van! A szállítási biztosítás (21,20 dollár) nem kötelező, de ajánlott!
A bevezetőben említett PVY Z20 Pro tesztünk alcíme „Ez meglepően jó!“, ami nem a fantázia szülötte, hanem egy kerékpárszervizes rövid véleménye, miután átnézte a PVY első elektromos kerékpárját. Egyébként a Z20 Pro azóta is kiválóan üzemel, és a gyártó is piacra dobott több elektromos kerékpárt az eltelt idő alatt. A legújabb üdvöske új tesztalanyunk, a Z20 Max, amely még jobb lett, sőt…
Fontos kiemelni, de nem mennénk bele „az elektromos kerékpár a lustáknak való” kijelentésbe, mert az nettó baromság. A fent említett tesztben már megírtuk, hogy miért és kiknek jók az elektromos drótszamarak.
Aki háromszor a feje fölé nyomja a 27 kilós, félbehajtott kétkerekűt, azt valószínűleg nem érintik a 40-es, 50-es, esetleg 60+-os korosztály egészségügyi nyűgjei, és rásegítés nélkül is elvan még egy 20-30 évig.
A PVY Z20 Max a megszokottnál kisebb dobozban érkezett – Max, a tacskó kutya is csodálkozott rajta -, azonban ennek oka, hogy a kerékpár félbehajtva van becsomagolva. A dobozon jól látható – bár a sárga összekötő szalag betakar – a CE és az EN 15194 szabvány jelölése, ami biztosítja, hogy a kerékpár megfeleljen az alkatrészek minőségére és biztonságára vonatkozó szabvány előírásainak. Az EU és a hazai jogszabályoknak megfelelően a PVY Z20 Max egy normál elektromos összecsukható elektromos kerékpár, amely 25 km/h maximális sebességig és 250 watt teljesítményig pedálos segítséggel rendelkezik.
A csomag egyébként tartalmazza az összeszereléshez szükséges eszközöket, de egy rendes férfiembernek legyen „saját szerszáma”, szóval mi a mellékelteket nem használtuk. A felhasználói utasítás angol nyelvű, jó pár illusztrációval, de nem sok haszna van, mivel a kerékpár összeszerelése intuitív. Kapunk még egy eléggé hitvány telefontartót, egy 84 wattos teljesítményű EU-s töltőadaptert, egy kulacsot, amely víz helyett az elektromos energiát tárolja, és egy kormánymarkolatot.
Az összeszerelés mindössze tizenöt percig tartott, a leghosszabb rész az összes habszivacs és kábelkötöző eltávolítása. Elsőként a kormánycsövet, illetve a gyorszáras kormányszárat kell felszerelni.
Utána a pedálokat kell felcsavarozni, az ülést fixálni, és az LCD kijelzőt a kormányra rögzíteni, az elektromos csatlakozóját pedig összedugni. A kerekek felpumpálása 2,7 bar-ig (40 psi-ig), valamint a vázban lévő akkumulátor, illetve a vázon lévő aksi feltöltése után a gép használatra kész.
Összeszerelés után jó szokásunkhoz híven elvittük egy kerékpárok eladásával és szervizelésével foglalkozó boltba Max barátunkat – egyébként csak ajánlani tudjuk őket -, ahol megnézték, szétszedték, kipróbálták az újdonságot. Minden jó volt rajta, semmit sem kell állítani! Most eltekintenénk a szokásos, alkatrészek egyesével történő kielemzéstől, itt már megtettük, csak a különbségeket emeljük ki.
A PVY Z20 Max-ra alapból fel van szerelve a gázmarkolat, amelyet egy perc alatt lecserélhetünk a mellékelt kormánymarkolatra. A másik opció az elektromos gyorscsatlakozó széthúzása, de szoftveresen, a kijelző P menüjében is deaktiválhatjuk a gázmarkolatot. Van választási lehetőség, a dobozból kivéve a bringa nem pedál, hanem „gázkar” működtetésű, akár emberi erő nélkül, önálló haladásra is képes segédmotor kategóriába sorolt gép.
Az első eltérés az elődjéhez képest a kerékpár akkumulátoráról működő első, illetve a féklámpa funkciót is betöltő hátsó lámpa. Természetesen a szuperigényes négyrétegű fényezés, a fém sárvédők, a csomagtartó, a küllőprizmák (macskaszem) és az elektromos duda sem maradt le.
A felfüggesztés, és ezáltal a menetkényelem is javult a hátsó rugóstagnak köszönhetően, amely meglepően jól dolgozik.
Hatalmas javulás (űrugrás) történt a fékeknél is. Kukázták a bowdenes tárcsaféket, itt már hidraulikus verzió dolgozik, ez sok-sok plusz pontot ér.
Túl nagy jelentősége nincs, de 6 helyett egy 7 sebességes Shimano Tourney váltószettet kapunk, amelyről már többször elmondtuk a véleményünket, ez egy jól bevált, szervizelést nem igénylő technika. A szervizben felmerült, hogy feldobunk egy komolyabb Altus váltót, de végül elvetettük, teljesen felesleges. Különösen azért, mert a nyomatékos rásegítő motor mellett valójában nem is kell váltani. Az agymotoros e-bike hajtáslánca általában kevésbé fontos, mint a középhajtásúak esetében. Ez azért van így, mert itt nincs semmilyen motorerő a láncra, a fogaskerekekre stb. Az egyetlen erő, amelyet a kerékagymotoros e-bike hajtásláncának kezelnie kell, az a saját láberő. A legtöbben csak hetesben fogják használni a gépet, még emelkedőn is.
A legnagyobb újdonság a pedálszenzor lecserélése nyomatékszenzorra, amely a hajtási nyomatékot érzékeli a középrésznél, nem csupán a hajtókar forgását. A rásegítés mértéke a pedálozás erősségétől függ, ha erősebben tekerünk, a motor is nagyobb teljesítményt ad le. A nyomatékszenzoros gépeken kevésbé vesszük észre, hogy e-bike-on ülünk, a kerékpározás élménye sokkal jobban megmarad, ráadásul az akkumulátor kihasználása is sokkal optimálisabb.
A hátsó kerékagyban lévő motor is erősebb lett, a dobozból kivéve 250 W-os, de lehetőség van az elektromos korlátozás feloldására. Miután ezt megtesszük, 750 watt és 75 Nm nyomaték fog a rendelkezésünkre állni.
Jól látható, hogy minden felsorolt részegység szabványos megoldás. A magyar szervizekben is cserélhető és javítható a gépsárkány minden porcikája. A felsorolásban a zölddel kiemelt szövegrészek (link) a PVY oldalára mutatnak. Ha kell plusz alkatrész, akkor EU raktárból fogják küldeni, nem lesz VÁM, ÁFA és egyéb hercehurca!
Az LCD kijelző középre került, nagyobb lett, és napfényben is jobban látható. A kijelzőről leolvashatjuk az aktuális sebességet, a megtett távolságot, az akkumulátor töltöttségét és a rásegítés mértékét. A bal oldalon helyezkedik el a világítás és a kürt nyomógombja. Mellette a szokásos + és -, valamint az M-gomb. Ez utóbbi szolgál a be- és kikapcsolásra, illetve a menübe lépéshez, ahol is láthatjuk az összutat (ODO), az egyszerre megtett távolságot (TRIP), az akku feszültségét (VOL), és a menetidőt (TIME) is csekkolhatjuk.
Az LCD kijelzőn a + és a – gombokat egyszerre nyomva tartva beléphetünk a 20 pontos szervízmenübe, ahol az M gombbal lépegethetünk. A P01-ben például a kijelző fényerejét állíthatjuk 3 fokozatban (alapból 2-esen van). A P04-ben a kijelző kikapcsolási idejét szabályozhatjuk, amely egyébként 10 perc után kikapcsol, ha nem érzékel mozgást. Térdfájósoknak érdemes a P12-ben a nyomatékszenzor rásegítésének mértékét (0-5 között állítható) megemelni 3-ról 5-re. A gázmarkolatot szoftveresen letiltani a P19-ben lehet. Itt egyszerűen kikapcsoljuk a nulla állást (csak PAS 0 fokozatban megy pedálozás nélkül a gép), és csak az 1-2-3 rásegítési fokozat marad.
A PVY Z20 MAX (leszerelt vagy deaktivált gázmarkolattal) egy 250 wattos motorteljesítményű, FULL szabályos pedelec kerékpár, amelynek a jogszabály szerinti besorolása megegyezik a hétköznapi kerékpárokéval, tehát használatukra is ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a jó öreg drótszamarakra. Ahogyan már írtuk, pár pillanat alatt e-bike varázsolható belőle. Természetesen a korlátozás ugyanazzal a módszerrel, pár gombnyomással visszaállítható – és törvénytisztelő állampolgárként – kerekezhetünk tovább.
A feloldáshoz behúzott fékkarral kapcsoljuk be a gépet, és 20 másodpercig tartsuk is úgy. Utána ki-be kapcsolás után lépjünk be a P08-as menübe, és állítsuk a max sebességet 50 km/h-ra. Terhelés nélkül 42,5 km/h, 100 kg-os terheléssel pedig 38 km/h a maximális sebesség. Ez nem azt jelenti, hogy 40-es tempóval kell veretni a kerékpárúton, sőt, kell biztosítás, Sm vagy B-s jogosítvány és sisak is pattanjon fel gyorsan a kobakra!
A gyártó 200 km-es hatótávot ad meg, 1-es rásegítéssel és 70 kg-os terheléssel. Ehhez az energiát a vázban egy 36 V/15 Ah és újdonságként a vázon egy 36 V/10,6 Ah-s akkumulátor szolgáltatja. Ennek ellenőrzésére hatótáv-tesztet végeztünk. Az első körben, a dromedár kíséretében, 95 kilogrammos terheléssel, 3-as rásegítéssel, 2 óra 3 perc alatt 50,1 kilométert tekertünk, 24 km/h-s átlagsebességgel, a maximális sebesség pedig 38 km/h volt. Az akkumulátor 98%-ról (41,6 V) 60%-ra (37,1 V) merült. A 36 voltos rendszereknél 42 volt a 100%, és 31,2 volt, azaz 10% alá ne merítsük le soha! Fontos kiemelni, hogy mennyire pontosan mér a PVY kijelzője. A képen jól látható, hogy ugyanazt mérte, mint a GPS. Valamint az esőcseppek is észrevehetőek, elkapott bennünket egy kisebb zuhi. A Z20 Max IPX5 tanúsítvánnyal rendelkezik, ettől még nem lesz vízibicikli, de esőben azért rövid távon közlekedhetünk vele.
A következő körben, szinte ugyanazon a távon már egy 40 kilóval könnyebb felhasználó tekerte a Z20 Max-ot. A lenti képen jól látható, hogy 60%-ról (37,1 V) 48%-ra (35,7 V) merültek csak az akkumulátorok. Tehát, ha 40 kilóval kisebb a terhelés, 26%-kal kevesebb a fogyasztás. Összesen 98,4 km-t túráztunk maximális rásegítéssel az elektromos gépsárkánnyal, ez alatt merült 48%-ra. Szóval a gyártó által megadott érték nem kamu, brutális az egy töltéssel megtehető hatótáv.
Ráadásul ez egy városi felhasználásra szánt, összecsukható erőgép, ott meg nem fogunk ekkora maximális és átlagsebességgel közlekedni. Az elektromos kerékpárok izgalmas és élvezetes élményt nyújthatnak, de a felelősségteljes vezetés kulcsfontosságú a saját és mások biztonsága szempontjából!
Összességében 921,6 Wh energia van a két akkumulátorban, a 84 wattos töltővel 12 órát számolhatunk a 100%-ra töltéshez. Mi természetesen napelemes hordozható töltőállomásról töltöttünk – napenergia a barátunk, nem az MVM. A töltéshez természetesen nem szükséges az akkumulátorokat kivenni.
Egy dolgot baltáztak el a PVY mérnökei, az pedig a vázban lévő akkumulátor eltávolítására, illetve bekapcsolására szolgáló kulcs helye. Ráadásul az első összecsukáskor nem vettük ki a helyéről a kulcsot, az meg szépen elhajlott. Ezt jeleztük az illetékesnek, azóta a honlapon már feltüntették, hogy a kerékpár összehajtása előtt vegyük ki a kulcsot. A kulcsmásoló egyébként 3000 forintért készít majd másik kulcsot. Még jó, hogy mindkét akkumulátorhoz 2-2 kulcs jár.
Örültünk volna még egy aksi töltőnek – mert két darab telep van a gépben -, de nem gond, beszerezhető könnyedén ez is.
A vázon lévő akkumulátort a palack oldalán lévő billenőkapcsolóval, a vázban lévőt pedig a már említett kulccsal kapcsolhatjuk ki-be. A rendszer mindig azt a telepet használja, amelyikben több delej van, azonos szint esetén pedig mindkettőt egyformán terheli. Használhatjuk bármelyik akkumulátorral külön-külön is.
Összességében a PVY Z20 Max minden téren előrelépett, sokkal jobb lett, mint az elődje, igaz, egy kicsit drágább is, de a fejlesztések ezt indokolják is. A hazai piacon még mindig elég gyenge, vagy indokolatlanul túlárazott a kínálat ebben a méretosztályban.
A PVY Z20 Max összecsukható elektromos kerékpár megvásárlásához most a NapZ20MX kupon használatával csak 1059,99 dollárra lesz szükségünk, ami 367 ezer forint. Ez egy igen jó ár, ennyiért senki nem kínál ilyen tudású összecsukható elektromos kerékpár!
A termék EU raktárból érkezik, a rendelést követően 3-5 napon belül, nincs további szállítási díj, VÁM, ÁFA és egyéb hercehurca, annyit fizetünk, amennyi fentebb írva van! A szállítási biztosítás (21,20 dollár) nem kötelező, de ajánlott!
NapiDroid.hu