Az indiai az egyik legfontosabb okostelefonos piac a Xiaomi számára, ahol a kínai gyártó volt az élen, egészen a tavalyi év végéig. Egy friss kutatás szerint azonban a Samsung letaszította a céget trónjáról, amely így kénytelen volt beérni a második hellyel.
2022 utolsó negyedévében az indiai okostelefon-piac 20 százaléka a Samsung kezébe került, míg a Xiaomi 18 százalékkal a második helyen végzett. Az elemzők szerint a hatalmi viszonyok megváltozásának hátterében az áll, hogy a piac “prémiumosodik”. Nőttek az indiai jövedelmek, így a vásárlók szívesebben választanak drágább készülékeket maguknak.
Két évvel ezelőtt a 120 dollár alatt beszerezhető készülékek eladásai tették ki az összes értékesítés 41 százalékát Indiában, ez az arány mostanra 26 százalékra csökkent. Ezzel szemben a 360 dollár feletti árcédulával rendelkező mobilok, vagyis a prémium szegmens készülékei 11 százalékkal voltak kelendőbbek, mint korábban.
Így történhetett az, hogy a Samsung megelőzte a Xiaomit, mivel utóbbi elsősorban a megfizethető, pénztárcabarát készülékek eladásaira fókuszált, ehhez képest a Samsung közép- és csúcskategóriás modellekkel támadt. A dél-koreai gyártó a tavalyi év során tizenhat prémium készülékkel vetette magát a küzdelembe, ehhez képest a Xiaomi csupán féltucat felsőkategóriás modellel jelentkezett az indiai piacon. A Samsung mindössze hét megfizethető(bb) okostelefonnal állt az indiai vásárlók rendelkezésére, ehhez képest a Xiaomi 39-cel, de az olcsó mobilok többsége a legtöbbször már nem volt nekik raktáron.
Az elemzők szerint a Xiaomi nehezen alkalmazkodik a növekvő és fejlődő indiai piachoz. A kínai gyártó eladásainak mindössze 1 százalékát teszik ki a prémium kategóriás készülékek, ehhez képest a Samsung eladásainak 13 százaléka magasabb osztályba tartozó mobilok értékesítéséből tevődik ki. Az sem tett jót a kínai gyártónak, hogy az indiai kormány 674 millió dollárnak megfelelő összeget fagyasztott be a Xiaomi vagyonából arra hivatkozva, hogy a vállalat rendszeresen és illegálisan utalt külföldi szervezeteknek.
A Samsung sikeréhez az is hozzátartozik, hogy rendkívül agresszív hitelezési stratégiát vetett be az indiai piacon. A cég tavaly kezdett el könnyen hozzáférhető részletfizetési konstrukciókat kínálni az új ügyfelek részére. Még azok is vihettek el részletre termékeket, akiknek rossz volt a hitelminősítése, nem rendelkeztek sem stabil jövedelemmel, sem állandó lakhellyel. Ez a fajta engedékenység egymilliárd dolláros bevételt hozott a dél-koreai gyártónak.
Azt még érdemes megemlíteni, hogy a szakértők azt jósolják, hogy az Apple az elkövetkezendő hónapokban, években egyre csak felfelé fog ívelni az indiai piacon, mert a vállalat kizárólag a prémium okostelefonok értékesítésére összpontosít. Mivel az indiai életszínvonal egyre csak nő, az ilyen termékek iránt egyre nagyobb lesz a kereslet.
Forrás: GSMArena