Ma kezdődött a Google 2016-os I/O konferenciája, azonban még előtte elérhetővé tették a Google Spaces névre hallgató szolgáltatást, amely segít rendszerezni és megosztani az egy-egy témába vagy csoporthoz tartozó tartalmakat.
A Google már többször is megjárta a közösségi médiás terveivel, a Google+ a korábbi erőltetett profilkészítés (YouTube-hozzászólásokhoz és egyéb szolgáltatásokhoz egy ideig szükség volt Google+ profilra is) ellenére, vagy inkább amiatt sem tudott számottevő sikereket elérni, a mesterséges felhasználószám-növeléssel szemben az aktív felhasználók száma alacsony maradt. Azonban a Google Plusban is voltak érdekes, újszerű és használható ötletek, mint például a körökre osztott megosztási lehetőségek, a közösségek és a felhasználók által készíthető gyűjtemények.
A Spaces ezeket a megoldásokat úgy vitte tovább, hogy az általunk megosztásra ítélt tartalmakat különböző csoportokba, terekbe (spaces) küldhetjük el. Terek szabadon, bárki által létrehozhatóak, korlátlan mennyiségben. Ezek a terek eltérő csoportok lehetnek: munka- vagy kutatócsoport, baráti kör, valamilyen téma iránt érdeklődők köre, sportcsapat tagjai, tényleg bármilyen körnek használható lesz. A terek egyébként személyre szabhatóak, variálhatjuk a tér nevét, színét, fejlécképét.
Úgy néz ki, hogy a keresőóriás azért tanul a korábbi hibáiból, ugyanis látszólag nem ragaszkodik ahhoz, hogy mindenki Google-fiókkal használja a Spacest. A terek ugyanis egy linken keresztül megoszthatóak, az erre használható gyorsikonok integrálva vannak az alkalmazásba. Apropó, alkalmazások! A Google Spaces elérhető természetesen Androidra és iOS-re, de a két legnépszerűbb mobilplatformon kívül a webes felület bármilyen operációs rendszerről használható. A javulási tendencia másik megnyilvánulása, hogy ezúttal nem próbálják meg beleerőltetni a felhasználókat egy olyan rendszerbe, ami – legalábbis az általános szemlélet alapján – nehezen látható át. A Google+-ban ugyanis hiába jók a körök és közösségek, a profiloldalon minden bejegyzésünk megjelenik például, csupán szövegesen megjelölve, hogy azt milyen széles körben is osztottuk meg.
A megosztott tartalmak között lehetnek linkek, képek, videók, és természetesen írhatunk szöveges bejegyzéseket is. A tartalmak keresését úgy gyorsították meg, hogy az alkalmazásba integrálták a Google Keresőt, a Chrome böngészőt, a nemrég továbbfejlesztett Fotókat és a YouTube-ot. Így a Spaces alkalmazás elhagyása nélkül kereshetünk és oszthatunk meg tartalmat, ami így tényleg gördülékenyen megy.
A megosztott tartalmak véleményezhetők, megvan a lehetőség arra, hogy beszélgetést indítsunk a bejegyzések alatt. Amit külön kiemelnék, az a kereső hasznossága. A legtöbb közösségi weboldalon ez katasztrofális, legtöbbször csak felhasználókra vagy csoportokra lehet keresni, a tartalomban nem, ami azért nagyon rossz, mert így nehézkes megtalálni egy-egy régebbi dolgot. A Spacesben azon kívül, hogy tereket kereshetünk, lehetőségünk van arra, hogy az adott térben is keressünk és így megtalálhassunk bármilyen korábban megosztott tartalmat. Szerintem ez az egyik legjobb lehetősége. Egy együttműködő csoportban legalábbis nem utolsó lehetőség, hogyha mondjuk egy héttel, vagy egy hónappal korábbi dolgot minden nehézség nélkül megtalálunk. A Play Áruházban a felhasználói értékeléseket olvasva úgy tűnik, hogy például az egyetemisták már most hasznosabbnak találják a projektmunkáikhoz, mint a meglehetősen funkciószegény Facebook-csoportokat.
Az a megérzésem, hogy a Spacesnek sem lesz milliárdos felhasználói tábora, de a Google-nek megint sikerült letenni egy olyan szolgáltatást az asztalra, amely számos területen hasznos lehet. Természetesen ingyen elérhető a Play Áruházban, de ahogyan említettem, webes felülete is van.
via Google