A Google a domainpiacon

0

A Google két éve tette be a lábát a domainpiacra, azóta azonban óriási léptekkel halad előre.

A Google, mint domainregisztrátor

A Google 2014 nyarán jelentette be először, hogy belép a domainpiacra. Akkor még csak tesztjelleggel lehetett domaint regisztrálni a cégnél, ami aztán néhány hónappal később normál szolgáltatássá vált.

A cég akkori közlése szerint a cél az volt, hogy segítsék a kisválalkozókat a webre lépni. Adataik szerint ugyanis a kisvállalkozások 55%-ának nem volt weboldala. Érthető piaci lépésnek tűnt, hogy a google már csak reklámbevételeinek növelése érdekében is igyekszik minden megtenni, hogy a KKV szektor minél nagyobb arányban legyen a neten, és költse a dollármilliárdokat az Adwordsre.

Ez azonban csak az első lépés volt, és mint később kiderült a Google célja nem egyszerűen az Adwords bevételek növelése volt.

101 új TLD

Amióta az ICANN 2013. 10. 23-án delegálta az első megszokottól eltérő domainvégződést (TLD), azóta ez a piac robbanásszerű fejlődésnek indult. És hát mi az a terület az interneten, ami gyorsan fejlődik és a Google nem akar benne részt venni?

Nem is csoda, hogy a Google erre a piacra is belépett, és ennek lelkes támogatója a Google társalapítója, Larry Page volt.

„Megőrültél? Az internet változik! És ennek részese kell, hogy legyen a Google is.”

Állítólag így beszélt Larry Page, amikor értesült arról, hogy a ICANN bővíteni akarja a legfelső szintű tartományok körét.

Egy magyar domainregisztrátor szerint ugyanis a cég eredetileg azt tervezte, hogy összesen 4 új TLD-re nyújt be igényt, elsősorban olyanokra, amelyek márkanevek (pl. .google, stb.). Ekkor lépett közbe Larry Page és az ő javaslatára a Google összesen 101 TLD igénylést nyújtott be.

Page úgy vélte, hogy az új TLD-k jelentősen átalakítják az internetet, és ezen a piacon a Google mindenképpen meg akarja őrizni a vezető szerepét.

A Google eredetileg úgy tervezte, hogy az új TLD-k hozzáférése zárt lesz, de az ICANN alapelve, hogy az, ami nem márkanév, hanem köznév, annak nyilvánosnak kell lennie. Így a Google új TLD-inek egy része most nyilvános, míg másik része zárt.

Emiatt a Google az új domainvégződésre vonatkozó igényeinek egy részét visszavonta, azokat amelyekhez nem fűződött üzleti igénye, hogy nyilvánosan is foglalkozzon velük. Így végül nem adta be igénylését olyan domainvégződésekre, mint a .baby, .book, .blog, és lehetne sorolni. Ugyanakkor számos domainvégződésre végül így is benyújtotta az igényét. Ezek egy része kötődik közvetlenül a céghez, és zárt elérésű, mint a .google, vagy a .android, míg mások bárki által megvásárolható domainvégződések, mint a .fly, vagy a .car.

Akit érdekel, az alábbi listán megtalálhatja, mely domainvégződésekre nyújtott be a Google igényt (néhány még elbírálás alatt van).

Szabad hozzáférésű domainvégződések:

.ads, .app, .boo, .car, .corp, .cpa, .dad, .day, .dev, .eat, .esq, .fly, .foo, .here, .home, .how, .ing, .inc, .kid, .llc, .llp, .map, .mail, .meme, .mov, .music, .new, .phd, .prof, .rsvp, .search, .shop, .soy, .web, .zip

Zárt TLD-k:

.android, .cal, .channel, .chrome, .dclk, .docs, .drive, .google, .goog, .gle, .gmail, .gbiz, .guge, .hangout, .moto, .page, .play, .prod, .nexus, .youtube

Megosztás

About Author

A Napidroid.hu alapítója.

NapiDroid