Eleglide M1 elektromos kerékpár teszt – Felturbózott mountain bike olcsón!

0

Ha egy olyan nagyobb méretű elektromos kerékpárt keresel, ami egész jól néz ki, és szabályosan használható Magyarországon (jogsi nélkül is), ráadásul nem kerül egy vagyonba, akkor érdemes megismerkedned az Eleglide M1-gyel, ami nemrég jelent meg, és ki tudtuk próbálni pár hétig.

Csomagolás, tartozékok

Ahogy az sejthető is volt, ez nem egy apró kütyü, így egy kellően méretes dobozban érkezett hozzánk, de egyébként simán mozgatható volt egyedül is a pakk.

A bicaj félig összeszerelt állapotban jön, megfelelően védett csomagolásban, így már csak be kell fejezni az összerakást, ami nekem olyan 20-30 percet vett igénybe, de ennél akár gyorsabban is végezni lehet vele, ha valaki gyakorlottabb. Nagyjából ezeket kell felszerelni: ülés, kormány, első kerék, lámpa, pedálok, sárvédők (ezeket csak később tettem fel), illetve van egy opcionális gázkaros markolat, amiről lesz még szó, mert ezt nagyon okosan oldották meg. A szükséges szerszámok is benne vannak a csomagban, ezeken kívül már csak egy csavarhúzóra lesz szükség.

Külső, alkatrészek

Van egy alu vázunk, ami teljesen korrekt, sokat csökkent az összsúlyon, és jól is néz ki. Az egész bicaj akkuval együtt olyan 25 kg-ot nyom, és a teherbírása 100 kg a gyári adatok szerint, de valószínűleg ennél kicsit nagyobb tömeg sem okoz neki gondot. A kerekek 26 colosak, ezek teljesen rendben vannak, a hátsó kerékagyba pedig egy 250W-os motor került, ami ugyebár az egyik lényegi része a bicajnak.

Azt már az elején érdemes tisztázni, hogy ez nem egy drága, prémium kerékpár, sokkal inkább a belépőszintet képviseli. Ez megmutatkozik például az egyszerű mechanikus tárcsafékeknél, a sima, rugós első teleszkópnál, vagy a hagyományos, 21 sebességes Shimano váltónál. Aki nagy bringás, az nem fogja ezektől eldobni az agyát, minőségre nagyjából ott van a bicaj, mint egy 100 ezer Ft-os normál (nem elektromos) kerékpár. Az elektromos bicajoknál viszont már ez a kategória is 350-400 ezer Ft-nál kezdődik Magyarországon (a jobbak pedig millió fölött vannak), miközben az Eleglide M1 még 250 ezer Ft-ba sem kerül. Ilyen szemmel érdemes tehát tekinteni rá.

Ja, és még valami: a fontosabb alkatrészek szerelhetők, tehát kicserélheted például egy komolyabb típusra a teleszkópot vagy a fékeket, van fejlesztési lehetőség.

A vázon van a levehető akkumulátor, ami egy sínes megoldásban stabilan ül, és kulccsal lehet nyitni, illetve zárni (2 db kulcs jár hozzá). Van rajta egy főkapcsoló és egy gumisapkával védett töltőcsatlakozó. Töltésre van lehetőségünk leszerelt állapotban is, tehát nem kell az egész bicajt magaddal vinned a konnektorhoz, elég csak a telepet.

A kormányon a szokásos dolgokon kívül (fékkarok, váltókarok) találjuk a vezérlő panelt, amelyen van egy ki- és bekapcsoló gomb, a lámpa kapcsolója, egy fokozat- és módváltó gomb, illetve pár visszajelző LED. Normál kijelző nincs, így nem látjuk például a sebességet menet közben, de ez egy plusz kütyüvel (kerékpár computer) könnyen orvosolható, ha valakinek fontos lenne.

Lámpa csak elöl van, hátsót külön kell venni hozzá, de ez egy filléres tétel.

Fontos tudnivaló, hogy a bicaj egy teljesen egyszerű, gumis markolattal jön, vagyis nincs rajta gázkar. Ebben az állapotban a motort csak rásegítésre lehet használni, ami azért jó, mert így teljesen szabályosan lehet közlekedni a járgánnyal jogsi, biztosítás és sisak nélkül is, pont ugyanazok vonatkoznak rá, mint a hagyományos bicajokra.

A gyártó viszont csomagolt egy másikfajta markolatot, amin gázadási lehetőség is van, ezt saját felelősségre lehet felszerelni, és a segítségével lábbal való hajtás nélkül is közlekedhetünk, mint egy kis robogóval. Alapvetően nem erre találták ki az Eleglide M1-et, de a lehetőség adott. Ehhez az eredeti gumis markolatot természetesen el kell távolítani, ez kicsit nehéz volt, mert nagyon tapad, és szorosan fogja a kormányrudat.

Használat, kezelés, sebesség, hatótáv

Kezdjük azzal, hogy az Eleglide M1 akár úgy is használható, mint egy teljesen hagyományos kerékpár. Előveszed, felülsz rá, és hajtod. Nem kötelező élni az elektromos hajtással. Ha viszont szükség lenne rá, akkor nagyon jól tud jönni.

Ha a 250W-os motor segítségét is igénybe vennéd, akkor be kell kapcsolni az akkut, majd a fenti panelen is megnyomni a piros gombot. Az alapértelmezett mód a leggyengébb fokozat (amikor egy LED világít), ez az elektromos rásegítés intenzitását jelöli. Ha elkezdesz tekerni, akkor egy másodperces késleltetéssel a motor is rákapcsol, ha abbahagyod, akkor szintén kb. 1 másodperc múlva leáll. Ha menet közben hozzáérsz valamelyik fékkarhoz (nem kell ténylegesen fékezni, elég csak minimálisan behúzni), akkor azonnal leáll a motor, ez egy hasznos biztonsági funkció.

5 erősségi fokozat van, ezek között a Mode gombbal válthatunk, illetve a hatodik opció a rásegítés kikapcsolása. Ezt a LED-ek jelzik, utóbbinál egyik sem ég.

A Mode gomb hosszú megnyomásával pedig bekapcsol a toló mód, ami séta tempóval hajtja a bicajt (6 km/h), ez akkor jöhet jól, ha például egy meredek emelkedőn kell feltolni. Plusz tipp: ha van nálad egy nehezebb táska, azt is ráakaszthatod, segít felvinni, mint egy málhás (drót)szamár.

A töltöttség is látszik egyébként a panelen, fent 4 LED jelzi az akku szintjét.

Pár szó még a gázkaros markolatról. Ha ezt felszereljük, akkor nem csak rásegít a motor a hajtásra, hanem lábbal való hajtás nélkül is tudunk gyorsítani. Ahogy már írtam is, nem erre találták ki a bicajt, de működik a dolog. Viszont a rásegítés beállított fokozatához van kötve a gázkaros gyorsítás lehetősége, vagyis “nullás” fokozatban nem működik ez sem, 1-től 5-ig pedig folyamatosan növekvő maximális sebességet kapunk. Ez csak olyan szempontból érdekes, hogy nem lehet például úgy beállítani a bicajt, hogy rásegítés ne legyen, de a gázkar működjön. Mondjuk erre talán nem is igazán van szükség, hiszen az is elég, ha egyszerűen csak nem tekersz. Az viszont jó lett volna, ha például kisebb rásegítési fokozatban is elérhető a max sebesség a gázkarral, de nem így működik, át kell állítani hozzá a fokozatot a Mode gombbal.

A motor egyébként maximálisan 25 km/h-ra gyorsít, akár rásegítésnél, akár a gázkar használatával. Ez nem tűnik soknak, de azért így is ijesztő tud lenni, amikor egyszer csak hirtelen meglódul alattunk. Ez a végsebesség egyébként minden bizonnyal a jogszabályok miatt volt szükséges, és szoftveres korlátról van szó. (Sok bicajnál ki lehet ütni a sebességkorlátot, de ebbe a témába nem merültem bele.)

Maga a kerékpár kényelmes, az ülés teljesen rendben van, a magassága pedig természetesen állítható. Összességében jól lehet közlekedni vele, nem voltak problémák a teszt során.

A mechanikus tárcsafékek teszik a dolgukat nálam alapból úgy voltak beállítva, hogy az első csak lassít, a hátsóval viszont állóra is lehet fékezni. De persze ez állítható. Ha eleinte van egy kis nyikorgó hangja, az természetes, új fékeknél előfordul, idővel összekopik, vagy pedig egy kis csiszolással is lehet rajta segíteni.

A Shimano váltóval semmi gondom nem volt, jól működik, 3×7, vagyis 21 sebességünk van.

A teleszkóp nem nagy szám, nem lehet rajta állítani, és visszaút-csillapítás sincs. A semminél jobb, de ha valamint cserélnél a bicajon, akkor ezzel érdemes kezdeni. Alapvetően egyáltalán nem rázós a közlekedés az M1-gyel, a nagy, fújható kerekek már megoldják a csillapítás egy részét. Hátsó teleszkóp nincs, de én nem éreztem a hiányát (pedig sok kátyús úton és földúton mentem vele), esetleg durvább terepen lenne értelme.

Az akkumulátor 36 V-os és 7,5 Ah-s, amivel a gyári adatok szerint tisztán elektromos hajtással maximum 30 km tehető meg egy töltéssel, rásegítéssel pedig akár 65 km. Ezek nagyjából stimmelnek is, de persze a pontos érték nagyban függ a tömegedtől és a használattól. Én főleg vegyesen használtam eddig, hogy kipróbáljak mindent rajta, így tényleg csak azon múlik a hatótáv, hogy mennyire hagyatkozol motor erejére, és mennyit hajtasz te magad. Normál napi használatnál szerintem bőven elegendő, amit ez az akku tud, ha pedig esetleg lemerülne menet közben, akkor sincs nagy gond, csak tekerni kell a továbbiakban. (Esetleg érdemes lehet egy olyan lámpát is felszerelni, ami függetlenül működik a bicaj akkujától.)

Egy teljes töltés kb. négy és fél óra, és itt nagyon jól jön az akkumulátor kivehető kialakítása. Könnyen magaddal viheted akár az emeletre is, ha tölteni akarod.

Összegzés, ár

Az Eleglide M1 egy belépőszintű elektromos bicaj, ebben a kategóriában viszont jól teljesít, mondhatjuk azt is rá, hogy igazi ár/érték arány bajnok. Mountain bike jellegű kialakítás és vagány dizájn jellemzi, az alu váz pedig jó alapot ad az egésznek. A váltó és a tárcsafékek középszerűek, de jól teszik a dolgukat, az első teleszkóp pedig nem egy nagy szám, de ha akarjuk, akkor ki lehet cserélni egy komolyabb típusra. Egyébként gyári állapotában is jól használható a bicaj hétköznapi közlekedésre, nem csak jó úton.

Az elektromos rész is rendben van, a motor teszi a dolgát, rásegít ha kell, jól jöhet hosszabb távoknál, emelkedőn, vagy csak ha valamilyen okból nem tudunk vagy nem akarunk erősen tekerni. A sebességet mi határozzuk meg, akár már minimális tekeréssel is tudunk gyorsan menni, ha magasabbra állítjuk a fokozatot. Ha pedig egyáltalán nem tekernénk, akkor jól jön a gázkaros markolat, de ezzel csak óvatosan, mert így hivatalosan már nem számít kerékpárnak a jármű a KRESZ szerint.

Mire való ez a bicaj és mire nem?

Hétköznapi közlekedésre alkalmas, legyen szó akár városi, akár vidéki utakról. Munkába vagy iskolába járásra, települések közötti ingázásra vagy akár bicajos túrákra is használható. Kisebb terep, földutak, kátyúk nem jelentenek gondot neki. Ha viszont valaki komolyabb szinten űzi a bicajozást, nehezebb terepre, erdőkbe jár, akkor már egy drágább típust érdemes választani, viszont ebben az esetben mélyen zsebbe kell nyúlni.

Az Eleglide M1 hozzánk a Geekmaxi jóvoltából érkezett pár munkanap alatt EU raktárról, náluk most akcióban 599,99 euróba kerül a járgány, ami átszámolva 217 ezer Ft. A szállítás még kb. 4700 Ft, ez a nagy méret tekintetében kifejezetten olcsó, és más költséged már nem is lesz. További részletek és rendelés ezen a linken.

  • Friss kupon a bicajhoz: ELEGLIDEM1HU

Ezen az áron kifejezetten jó vétel a bicaj, Magyarországon hasonló kategória 350-400 ezer Ft-nál kezdődik. A szokásos ellenérvek pedig itt nem igazán állnak meg, amit a külföldi rendelésekkel szemben szoktak felhozni, hiszen az Eleglide M1-et Európából szállítják 2-3 nap alatt mindenféle sarcok nélkül, és 1 év európai garanciát adnak rá.

Ha esetleg érdekel, nézd meg a gyártó másik két újdonságát is:

  • Az Eleglide M1 Plus nagyobb akkuval és nagyobb kerekekkel bír.
  • Az Eleglide F1 pedig az összecsukható váza és a hátsó teleszkóp miatt lehet érdekes.

NapiDroid.hu

Kövesd te is a NapiDroid.hu-t a legfrissebb androidos hírekért!
Megosztás

About Author

A Napidroid.hu alapítója.

NapiDroid