Az Eleglide T1 után az elektromos bicaj női változata, az Eleglide T1 STEP-THRU is eljutott hozzánk tesztelésre, méghozzá egyenesen a gyártótól, így meg tudtuk nézni, hogy pontosan mik az eltérések, illetve hogy ez is hasonlóan ajánlott vétel-e, mint az alap verzió.
- Az Eleglide T1 STEP-THRU a gyártó hivatalos oldaláról rendelhető, és ha szeretnétek egy kicsit faragni az árán, akkor a napidroid.hu50 kuponkóddal 50 eurót tudtok spórolni (a kosár után a CHECK OUT-ra kell nyomni, és utána lehet a kupont beírni). A végső ár így 950 euró lesz, ami átszámolva kb. 398 ezer Ft. A szállítás ingyenes, EU raktárról küldik a kerékpárt pár munkanap alatt, mindenféle további fizetni való nélkül.
Csomagolás, tartozékok
A bicaj nagyrészt összeszerelve érkezett egy elég méretes dobozban, jól kibélelve, így a szállítás közbeni sérülések miatt nem igazán kell aggódni.
A beüzemelés egyszerű, kb. 15-20 percet vesz igénybe. Fel kell szerelni az első kereket, a kormányt, a kijelzőt, az ülést, az első sárvédőt, a lámpákat és a pedálokat. Ez talán soknak hangzik, de egyáltalán nem vészes. Első használat előtt húzzunk meg minden csavart, fújjuk fel a gumikat, ellenőrizzük a fékeket, és kész is vagyunk.
A bicajhoz az alábbi tartozékokat kapjuk:
- Alap tartozékok, amiket fel kell szerelni (ülés, pedál, lámpák, stb.)
- Opcionális nagyujjas gázkar
- 2 db kulcs az aksi kivételéhez és lezárásához
- Szerszámkészlet a szereléshez
- EU-s töltő adapter
- Leírás
- Extra kábelrendező “telefonzsinórok”
Külső, kialakítás
A STEP-THRU kiadás az alap verzióhoz hasonlóan egy masszív alumínium vázra épül, de női kialakítású, vagyis könnyen át lehet lépni rajta. A kivehető aksi ugyanúgy a vázba került elrejtésre, és így nem is annyira feltűnő, hogy ez egy elektromos bicaj (persze a fehér verziónál nyilván elüt a fekete akku, de egyébként így sem néz ki rosszul).
A kerékpár teljes hossza 179 cm, a magassága 112 cm, a tömege pedig kb. 25 kg. A gyártói leírás szerint 155 és 195 cm-es testmagasság között bárki kényelmesen használhatja, a maximális teherbírása pedig 120 kg.
A váz mérete egyébként megegyező az alap verzióval, és a kerekek továbbra is 27,5 colosak, tehát ez egy normál felnőtt méretű kerékpár. Viszont a gumik keskenyebbek, inkább városi kialakításúak, ellentétben a kissé terepesebb T1-gyel. Persze ezzel is lehet rázósabb úton menni, de egyenes aszfaltúton jön ki jobban az előnye.
Maradjunk még a különbségeknél. A markolatok menő, barna bőr borítást kaptak, és az ülés is barna, ráadásul jobb, kényelmesebb, mint a sima T1-nél. Ezeken kívül még értelemszerűen a színben van eltérés, a STEP-THRU ugyanis a szürke mellett fehér vázas változatban is kapható. Minden más megegyezik az alap modellel.
A kormány 68 cm széles, és középen van rajta egy egész nagy méretű kijelző, ami napsütésben is jól látható. Egy monokróm megoldásról van szó, ami nagy számokkal mutatja az aktuális sebességet, és még sok minden más is leolvasható róla, mint a beállított sebességfokozat, az akku töltöttsége, a megtett távolság és hasonlók.
Hasznos funkció, hogy amikor felkapcsoljuk a lámpát, akkor a kijelző fényereje lecsökken, így éjszaka nem lesz zavaró.
A kormányon van még a két fékkar, egy váltó, egy csengő, egy nagyon korrekt, 3 gombos vezérlő, a hüvelykujjas gázkar (ezt nem kötelező felszerelni, nálunk nem is szabályos a használata), illetve a minőségi, bőr borítású markolatok.
Az első villa egy normál rugós lengéscsillapítást kapott, ami zárható is, igaz, nem a kormányról.
Az aksi teljesen belesimul a vázba, egy kulccsal lehet kivenni szükség esetén, így ha például a lakásban akarjuk tölteni, akkor elég csak ezt felvinni, nem kell az egész bicajt.
A kormány magassága nem állítható, de az ülésé igen, méghozzá elég nagy tartományban. Elöl és hátul mechanikus tárcsafékek vannak, a váltó pedig egy egyszerű, 7 sebességes Shimano megoldás.
Lámpa van elöl és hátul is, ezek megfelelően világítanak, és a hátsó féklámpaként is működik, de csak ha be van kapcsolva a bicaj elektronikája.
Sárvédő előre és hátra is került, és hasznos extra, hogy hátra egy praktikus tárolót is szereltek, ami a bicaj többi részéhez hasonlóak kifejezetten masszív, vastag anyagból készült.
Összességében elmondható, hogy anyaghasználatra és összeszerelésre is jónak tűnik az Eleglide T1 STEP-THRU, eléggé odatette magát a gyártó, érződik, hogy ez már nem az olcsó kínai minőség, hanem egy komolyabb kategória.
Használat, tapasztalatok
Kezdjük talán azzal, hogy az Eleglide T1 STEP-THRU normál kerékpárként is tökéletesen használható, be sem kell kapcsolni az elektronikát, egyszerűen csak felülünk rá, és tekerhetjük. Egyedül azt kell számításba venni, hogy a lámpák csak bekapcsolt állapotban működnek, illetve a kijelző is (de bekapcsolva is ugyanúgy lehet normál módon tekerni, hiszen van egy nullás sebességfokozat, amikor nincs semmilyen motoros rásegítés).
A kormány bal oldalán található 3 gombos vezérlő felső gombját kell hosszan megnyomni az elektronika ki- és bekapcsolásához. A másik két gombbal pedig a sebességmódot tudjuk léptetni fel és le. A már említett nullás mód mellett 5 sebességfokozat érhető el. Minél feljebb lépünk, annál nagyobb lesz a maximális sebesség. Az elsőben 12 km/óráig gyorsít a kerékpár, az ötödikben pedig már 25 km/óráig. A hátsó kerékagyban található 250W-os motor egyébként elég erős (500W a csúcsteljesítménye), és a nyomaték is jó, 50Nm-es, tehát akár tudna gyorsabban is menni, azonban a jogszabályok miatt ennyire korlátozta a gyártó.
A motoros rásegítést egy pedálszenzor segítségével oldották meg, ez teljesen általános az ilyen bicajok között. Amikor elkezdünk tekerni, akkor ezt érzékeli a rendszer, és a motor is bekapcsol, ha pedig abbahagyjuk a tekerést vagy behúzzuk a féket, akkor kikapcsol.
A tekerés erőssége nem befolyásolja a motor működését, ez azt jelenti, hogy akár teljesen minimális erőkifejtéssel, a pedál egyszerű mozgatásával is tudunk gyorsan haladni, ilyenkor szinte a teljes munkát a motor végzi. Persze ha akarunk, tekerhetünk erősebben is, ez csak rajtunk múlik.
Elég haladósan lehet közlekedni a bicajjal, a maximális sebességig hamar felgyorsít a motor, és az emelkedőket is jól veszi, így olyan helyekre is fel tudunk “tekerni”, ahová saját erőből már nehézkes lenne.
Európában nem szabályos, de saját felelősségre felszerelhetjük a dobozban található nagyujjas gázkart, ezzel gyakorlatilag mopedként használhatjuk a bicajt, így egyáltalán nem kell tekerni. A gázkaros gyorsításnál ugyanúgy a beállított sebességfokozat lesz a mérvadó, vagyis az ötödikben 25 km/óráig gyorsít a motor. Az ennél gyorsabb haladáshoz már tekerni kell.
A hagyományos mechanikus tárcsafékek jól működnek, nem tapasztaltam semmi problémát velük. Ha eleinte van egy kis nyikorgó hangjuk, az teljesen normális, be kell járatni őket, kell egy kis idő, mire összekopnak. A Shimano váltóval sem volt gond, egy teljesen alap szintű, 7 sebességes megoldást kapunk, ami megfelelően működik.
Az elöl található rugós villa teljesen belépő szintű, de azért teszi a dolgát, megfelelően csillapít, amikor szükséges, ha pedig nem akarjuk, hogy rugózzon, akkor le tudjuk zárni. Hátsó lengéscsillapítás nincs, de ilyen típusú bicajokra nem is kell, normál közlekedésnél egyáltalán nem érződik a hiánya.
Összességében nagyon kényelmes az Eleglide kerékpárja, jó vele közlekedni, és a minőség is teljesen korrekt, jól egyben van, kellően masszív. Mindennapos közlekedésre vagy hosszabb túrákra is használható, megbízható közlekedési eszköz válhat belőle.
Akkumulátor és hatótáv
Az Eleglide T1 STEP-THRU egy egész méretes, 36 V-os és 12,5 Ah-s akkumulátort kapott, ami a vázba került beépítésre, és ki is vehető szükség esetén. A gyári adatok szerint rásegítéssel használva akár 100 km megtételére is elég az aksi kapacitása, de nyilván ez egy nagyon ideális esetre vonatkozik. Sok múlik azon, hogy mi magunk mennyire erősen tekerünk, de közepes intenzitású használattal olyan 60-80 km azért kihozható belőle valós körülmények között is. Ha “moped” módban, kizárólag gázkarral használjuk a bicajt, és egyáltalán nem tekerünk, akkor pedig olyan 30-45 km-es hatótávval lehet számolni, de ezt is sok tényező befolyásolja.
Szerencsére akkor sincs katasztrófa, ha menet közben lemerül az aksi, nem kell tolni a kerékpárt, ugyanúgy tudunk tovább haladni, mint eddig, csak már nekünk kell tekerni.
A kulcs segítségével egy pillanat alatt kivehető az akku, amit külön is tudunk tölteni. A töltő csatlakozója természetesen magára az akkumulátorra került, és egy megfelelő gumisapka védi a víztől, portól. A töltési idő körülbelül 5-6 óra a gyári adapterrel.
Összegzés, ár
Az Eleglide T1 STEP-THRU egy praktikus, minőségi elektromos “trekking” kerékpár, ami elsősorban nőknek készült, nem nem csak nekik ajánlott, hanem mindenkinek, akinek ilyen kialakítású vázra van szüksége (pl. idősebbeknek is előnyös, vagy akik szimplán csak nehezebben mozognak). Viszonylag megfizethető áron kapunk egy masszív alumínium vázat, egy erős motort, egy nagy hatótávot biztosító akkumulátort, és úgy összességében korrekt kivitelt, alkatrészeket. A nagy kijelző, az opcionális gázkar és a hátsó tároló csak hab a tortán.
Persze léteznek komolyabb (és jóval drágább) elektromos bicajok is, de a T1 STEP-THRU ár/érték arányban kifejezetten jónak mondható. Ha bele akarunk kötni, akkor meg lehet említeni, hogy “csak” mechanikus tárcsafékek kerültek rá, a váltó egy belépőszintű megoldás, illetve az első rugós villa sem túlzottan nagy szám, egy teljesen alap típus. De működik minden, teszik a dolgukat, ha pedig később valamivel nem lennénk elégedettek, akkor ezek az alkatrészek cserélhetők, tehát lehet fejleszteni a bicajon.
A kerékpár az Eleglide jóvoltából, a gyártó saját webáruházából jutott el hozzánk, mindössze 2-3 munkanap volt a szállítási idő az esetünkben EU raktárról.
Vásárlási lehetőség:
- Az Eleglide T1 STEP-THRU a gyártó hivatalos oldaláról rendelhető, és ha szeretnétek egy kicsit faragni az árán, akkor a napidroid.hu50 kuponkóddal 50 eurót tudtok spórolni (a kosár után a CHECK OUT-ra kell nyomni, és utána lehet a kupont beírni). A végső ár így 950 euró lesz, ami átszámolva kb. 398 ezer Ft. A szállítás ingyenes, EU raktárról küldik a kerékpárt pár munkanap alatt, mindenféle további fizetni való nélkül.
NapiDroid.hu