Jelenleg szinte elképzelhetetlen az életünk a különféle közösségi médiaoldalak nélkül, alattomosan vagy éppen teljesen nyíltan, de beszivárogtak a mindennapjainkba. Közöttük is afféle koronázatlan király a Facebook, ami halhatatlan állócsillagként lebeg a digitális kozmosz horizontján. A legfrissebb hírek szerint a Facebook sem érinthetetlen, és az új értesülések eszünkbe juttatják a régi mondást: aminek kezdete van, annak egyszer vége is lesz.
A szerdai napon a Facebook közzétette 2018 második negyedéves pénzügyi eredményeit valamint jövőre vonatkozó spekulációit, amitől brutálisan elkezdett zuhanni a vállalat részvényeinek árfolyama. Alig pár óra leforgása alatt a Facebook annyi pénzt veszített, ami sok más nagyobb cég teljes értékét is meghaladja. 123 milliárd dollárral rövidült meg Mark Zuckerberg vállalata, ami ugyan azért nem elegendő, hogy két vállra fektesse a kékesen pompázó közösségi oldalt, de mindenképpen érvágásnak tekinthető.
A cég az eredmények mellett a borulátó vízióját is nyilvánosságra hozta, jelezvén, hogy lassulhat a Facebook árbevételének növekedése, miközben a működéshez elengedhetetlen kiadások gyarapodni fognak. Nem vagyunk közgazdászok, de megpróbálunk picit utána járni mi okozhatta ezt az egészet, hogyan jutott a Facebook idáig. A második negyedéves növekedési ütem alig 1.54 százalékos volt, ami egyébként eddig soha nem esett 2 százalék alá, mióta a céget megallapították. Az idei első negyedévben a növekedés 3.42 százalék volt, ami nagyjából átlagos a Facebook szempontjából. Ha a Facebookra nem regisztrál kellő mennyiségű új felhasználó, az nem fog jót tenni a bevételeknek, és a befektetőket elsősorban ez érdekli. Ráadásul nem ez volt az egyetlen csapás, ami 2018-ban a Facebookot érte a második negyedév során.
A közösségi portál nem hogy növekedett volna, de még mellé el is veszített 1 millió felhasználót, és szinte mindet csak Európában. Na persze az észak-amerikai eredmények sem sokkal jobbak, az Egyesült Államok és Kanada stagnált ezen idő alatt, már ami a felhasználók számát illeti. Az a minimális növekedés, amely az elmúlt időszakban bekövetkezett az úgynevezett fejlődő országokban történt. Na most az egésszel az a baj, hogy egy európai vagy amerikai júzer többet ér a Facebook számára, mint egy harmadik világban élő felhasználó. Az ok egyszerű: ezeknek a régióknak nagyobb az életszínvonala, a lakosoknak több pénze van költeni, így többek között a reklámok célba is tudnak érni.
A Facebook emberei a GDPR-t okolják, amiért az elriasztja az európai felhasználókat az oldaluk használatától. Az adatvédelmi törvények az idei második negyedévben léptek életbe, és úgy látszik milliós nagyságrendű azoknak a felhasználóknak a száma, akik szerint a Facebook nem kezeli megfelelően a személyes adatokat. Nem csak ez volt az egyetlen botrány, így végül nagyon sokan arra jutottak, törlik vagy felfüggesztik profiljukat.
Egyelőre nem érdemes a Facebook sírját ásni, hiszen szemlátomást kézben tartják a dolgokat. Felvásárolták az Instagramot, ezzel a Facebookban egyre inkább csalódott fiatalokat sikerült magukhoz kötni, de ott van még a WhatsApp is, ami egy példátlan népszerűségnek örvendő üzenetküldő alkalmazás. Mark Zuckerberg cége több lábon áll, egyelőre nincs veszélyben, de nem érdemes elfeledni, hogy az inkorrekt magatartás egyszer megbosszulja magát. És bizony az ég alatt semmi sem tart örökké… Ti használjátok még a Facebookot? Van ötletetek arra, mihez kezdenétek nélküle?
Forrás: TechCrunch via PhoneArena