Egyre többen rendelnek Kínából, ami érthető is, hiszen általában jóval olcsóbban lehet így beszerezni mindenféle kütyüket, ráadásul a hiedelemmel ellentétben a legtöbb oldal megbízható, ezért viszonylag kicsi a kockázata a rendelésnek. Mielőtt azonban belevetnéd magad a végtelen pénzköltésbe, olvasd el az alábbi tippeket, tudnivalókat!
0. Ne szokj rá! :)
A tapasztaltabbak már tudják, hogy bizony igen addiktív tud lenni a rendelgetés. Szinte fillérekért tudunk különféle hasznos, jópofa, vagy éppen haszontalan cuccokat rendelni Kínából, általában ingyenes vagy minimális postaköltséggel, így aztán könnyen elszaladhat a ló az emberrel.
Biztosan sokatokkal előfordult már, hogy csak úgy böngészés közben berendeltetek ezt-azt, aztán pár hét múlva, amikor jönnek a csomagok, már azt sem tudtátok, hogy mire számítsatok. Ilyenkor felszökik az emberben az izgalom, mintha egy Kinder tojást bontana ki, hogy mi is lehet benne. :)
Na jó, ez inkább még csak a bevezető része volt, nézzük a valódi tippeket!
1. Olvass utána a kiszemelt terméknek!
Nagyon csábítóak tudnak lenni a hirdetések és maguk a termékoldalak, termékképek, de ilyenkor őrizd meg a hidegvéred, főleg ha drágább dologról van szó. Mindenképpen olvass utána az adott terméknek, keress róla valódi teszteket, videókat. Sokszor a terméklapon is vannak értékelések, vélemények, ezeket is érdemes átböngészni.
Jó példa a félrevezetésre a telefonok sajtóképei, amelyeken általában sokkal jobban néz ki a készülék, mint a valóságban. Leginkább a kávákon szoktak vékonyítani, nem is keveset, éppen ezért fontos, hogy valódi fotókat és/vagy videókat is megnézz a termékről.
2. Megbízható webshopból, eladótól rendelj!
A Kínából való rendelés egyik kulcsfontosságú tényezője, hogy megbízható helyről vásároljunk. Itt el kell különíteni a webáruházakat, és az olyan oldalakat, ahol különféle eladók hirdetnek.
Néhány webáruház, amik a tapasztalataink szerint megbízhatók:
Az eBay és az Aliexpress is igen népszerű, ezeknél az eladó megbízhatóságát kell ellenőrizni a lezárt tranzakciók száma és az értékelések minősége alapján. Lehetőleg olyan kereskedőt válasszunk, amelynek van legalább pár száz (de inkább pár ezer) eladása, és 95% fölötti pozitív értékeléssel bír.
Az olyan oldalakon, mint a Wish vagy az iOffer, rengeteg a kamu eladó és a hamis termék, ezekkel vigyázni kell!
3. Előrendelés/készleten – nem mindegy!
A kínai webshopoknak szokása olyan terméket árulni, ami nincs készleten, még meg sem jelent, vagy akár még be sem mutatták hivatalosan. Nem árt tisztában lenni vele, hogy ha Előrendelés (Preorder vagy Presale) van kiírva, akkor az adott terméket csak később adják majd fel, és a kiírt időpont sem mindig megbízható, előfordulhat csúszás.
Az előrendelési árak persze sokszor csábítónak tűnnek, de általában később is meg lehet venni az adott terméket hasonló összegért, rendszeresen szoktak lenni akciók. És már csak azért sem érdemes elsietni a vásárlást, mert a megjelenés előtt általában kevés a valódi tapasztalat egy-egy készülékről. Inkább várd meg az első teszteket.
4. Csökkentsd az árat kuponnal!
Nagyon sok termékre van kedvezményes kuponkód a kínai webáruházakban. Ha pedig nem találsz ilyet, akkor vannak általános kuponkódok, például olyanok, amelyek egy adott termékkategóriára érvényesek.
DE! Akciós termékekre nem mindig használhatsz kupont, sőt, az is előfordulhat, hogy egy kupon beírásával nem csökken, hanem növekszik az ár (mert a kedvezményt a legtöbbször az eredeti összegből vonják le). Ez történhet például akkor is, ha egy kód lejárt vagy elérte a limitet. Ha ilyen történik, akkor ne lepődj meg, egyszerűen csak töröld a kódot (Cancel coupon code).
5. Csomagbiztosítás – ha biztosra akarsz menni!
Számos webáruházban lehet csomagbiztosítást (Shipping Insurance) kötni. Ez általában a termék értékétől függ, de nem szokott egy túlzottan magas összeg lenni. Szállítás közben elveszett csomagot csak akkor szoktak téríteni, ha kötöttél ilyen biztosítást.
6. VÁM – A 37 eurós kiskapu
Sokan kérdezik, hogy mekkora az a maximális összeg, aminél még nem kell vámot fizetni, ha Kínából rendel valaki terméket. Hivatalosan 22 euró (termék értéke+szállítási költség) alatt nem vámolnak, efölött ki kell fizetni a 27%-os áfát, illetve szokott lenni egy 3-6.000 Ft-os fix kezelési költség. (Ez persze kicsit le van egyszerűsítve, hamarosan írunk majd bővebben is erről.)
Van azonban egy olyan szabály/gyakorlat, miszerint ha 10 euró alatt van az ÁFA összege, akkor azt elengedik. Ez azt jeleni, hogy valójában 37 euró (kb. 45 dollár vagy 11.500 Ft) alatt nem kell tartani a vámolástól.
7. Rendelj vámmentesen!
Ha drágább dolgot rendelünk, akkor számolni kell azzal, hogy megvámolják, és így már előfordulhat, hogy nem is járunk olyan jó, mint azt a vásárlásnál gondoltuk. Szerencsére vannak erre nagyon jó megoldások.
EU raktár: ez a legtisztább, hiszen az EU-n belülről érkezik a csomag, így egész biztosan nem vámolják meg, ráadásul a legtöbbször csak pár nap a szállítási idő. Hátránya, hogy EU raktárról kicsit drágábbak a termékek, és általában szűkös a választék és a készlet.
EU Express (és más vámmentes szállítási módok): Több webshop is bevezetett már garantáltan vámmentes szállítást (Duty Free Shipping), a legnépszerűbb és legolcsóbb ezek közül a GearBest megoldása, vagyis az EU Express. Ez egy bevált, letesztelt módszer, nagyon jól működik például okostelefonokkal, amelyeken így sokat tudunk spórolni. Hátránya a viszonylag lassú kiszállítás (15-30 nap).
- Az EU Express-ről itt írtunk részletesen.
Perszen nem csak a GearBest kínál ilyen vámmentes szállítási módot. A Tomtopnál is van “Duty Free Shipping” néven, a Banggoodnál “European Direct Mail” néven, a Geebuyingnál pedig “EU Priority Line” néven.
8. Fizess PayPallal!
A legtöbb kínai webáruházban van bankkártyás fizetési lehetőség, vagy választhatjuk a PayPalt. Bár mindkettő biztonságos ha megbízható helyről rendelsz, de mi mégis inkább a PayPalt ajánljuk, és nem csak azért, mert kényelmesebb.
A PayPal egy elég komoly védelmet nyújt számodra az eladókkal szemben. Ha nem kapod meg a terméket, más terméket kapsz, vagy hibásan érkezik, akkor a PayPal garantáltan visszaszerzi a pénzed. Ha bármilyen más probléma van, például garanciális ügyintézés, akkor is sokkal jobb alkupozícióban vagy, ha PayPallal fizettél, kevésbé tud lerázni az eladó. Egyébként a vásárlástól számított 180 napig véd téged a PayPal, ami azért elég hosszú idő.
9. Videózd le a csomagot!
Érdemes videót készíteni a csomag kibontásáról és a termékről, mert így probléma esetén könnyebb bizonyítani az igazad. A felvétel a bontatlan dobozzal kezdődjön (látszódjanak rajta az adatok), és legyen rajta az is, ahogy kiveszed és bekapcsolod a terméket (vágás nélkül, egy videóban).
Nem kell profi felszerelés, egy átlagos okostelefon bőven elég hozzá.
10. Reklamáció, garancia – Ne hagyd magad!
Ha bármilyen problémád adódna a rendeléssel, például hibás terméket kaptál, vagy később romlott el, akkor azt jelezni kell az eladónak. Ilyenkor előfordulhat, hogy első alkalommal megpróbálnak lerázni, vagy valami nevetséges kompenzációt ajánlanak fel, de ne érd be ezzel! Rámenősnek kell lenni, és egyértelműen le kell írni, hogy mit szeretnél, természetesen ésszerű keretek között. Ha ez nem elég, akkor írd meg, hogy ha nem oldódik meg a dolog, akkor PayPal vitát nyitsz (PayPal dispute), és negatív visszajelzést adsz (negative feedback).
+1. Csatlakozz a Kínából rendelős Facebook-csoportunkhoz!
Ha bármi kérdésed van, akkor itt felteheted, illetve megírhatod a saját tapasztalataidat. Ezen kívül rendszeresen megosztjuk itt, ha találunk valami jó akciót:
További hasznos cikkek, linkek:
- Rendelési útmutató (GearBest)
- EU raktáras akciók
- Vámmentes EU Express szállítás – Most érdemes okostelefont rendelni!
- 15 hasznos kütyü Kínából 1000 Ft alatt
- 15+1 minőségi Xiaomi kütyü 10 ezer forint alatt
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor nyomj egy lájkot, és oszd meg másokkal is! :)
Napidroid.hu