Nem szeretnénk senkit sem paranoid viselkedésre nevelni, de azért az alább olvasható dolgok némileg aggasztóak lesznek, szerencsére semmi kivédhetetlenről nem lesz szó. Röviden a lényeg: a Forbes egy friss jelentése szerint van egy izraeli cég, amely képes a felhasználó pozícióját elképesztő pontossággal meghatározni, mindössze az általa fogyasztott okostelefonos reklámokon keresztül.
Létezik tehát egy izraeli vállalat, ami a Bsightful nevet viseli, és ez a csapat képes arra, hogy az alkalmazás fejlesztők által kért szabadon felhasználható információk révén megmondják bárki tartózkodási helyét, és a célra telefonos reklámokat használnak. A cég egy elég rejtélyes csoportosulás, és a lényeg az, hogy az általuk gyűjtött információt értékesítik másoknak, bárkinek, aki ezért hajlandó fizetni. A magazin nem tudott ugyan pontosabb részleteket kideríteni a cégről, viszont az általuk készített és a témával foglalkozó cikk egészen jól levezeti, mennyire könnyű valakiről adatot gyűjteni mobilos reklámok segítségével, milyen könnyen meg lehet határozni valakinek a pozícióját, ami nem kevés adatvédelmi és egyéb biztonsági aggályhoz vezet. Gondolom most már Titeket is az érdekel, hogyan működik ez a dolog, és miként lehet tenni ellene.
Szóval képzeljük el, hogy te vagy az adott hirdető. Ha szeretnél reklámfelületet vásárolni egy telefonos alkalmazáson belül, mindenképpen meg kell győződni arról, hogy az appot olyanok használják, akik ténylegesen is vásárolnának abból a termékből, amivel te házalsz. Ha mondjuk szakállolajat és hasonló termékeket készítesz, akkor nem hölgyeknek készített divattal kapcsolatos appon keresztül szeretnéd népszerűsíteni, hiszen alapesetben nem a megfelelő célközönség látná a hirdetéseket. Hogy a megfelelő reklám a megfelelő közönséggel találkozzon, léteznek különböző Demand Side Platformok, vagy DSP-k, durván lefordítva ezek igény felmérő eszközök, amik segítenek a reklámozásban, a célzott hirdetések megalkotásában. Ezekkel az appok fejlesztői fel tudják tölteni az általuk készített alkalmazással gyűjtött felhasználói adatokat, ezek segítségével pedig a hirdetők dönteni tudnak, mely programok, applikációk lehetnek a legjobbak a termékük reklámozására.
A Forbes szerint a Bsightful lényegében ilyen keret DSP-ket készít, kifejezetten azzal a céllal, hogy felhasználói adatokat gyűjtsön az alkalmazásfejlesztőktől. Néha persze közzétesznek egy-egy reklámot, hogy legyen valamilyen jelenlétük is, de az egész célja nem más, mint az adatgyűjtés. Állítólag a Bsightful ezek után a gyűjtött információkat bármikor tovább értékesítheti különböző országok kormányainak, a hatóságoknak, és egyéb szervezeteknek.
Bár az ilyen jellegű módszerekből kinyert adat nem olyan pontos, mint a közvetlen helyadatok gyűjtése, ahhoz azért mégis elég pontos, hogy veszélyeztesse az okostelefon biztonságát. Ideális körülmények között a cég munkatársai még így is képesek lehetnek akár egy méteres pontossággal meghatározni valaki tartózkodási helyét, az egészhez pedig nem kell más, csak az illető telefonszáma.
Azokat lehet így lekövetni, akiknek a készülékén megtalálható egy erre alkalmas app, és akik ennek az alkalmazásnak engedélyt adnak arra, hogy adatokat gyűjtsenek célzott hirdetésekhez. A felhasználók, akik odafigyelnek arra, miket engedélyeznek egy adott appnak, és rendszeresen használnak valamilyen reklámblokkoló megoldást, ha immunitást nem is nyernek az efféle trükkök alól, nyilván sokkal nehezebben lehet majd őket “bemérni”, mint a többieket. Tekintve, hogy mennyi teljesen nyilvános közösségi profil van, nem vagyunk biztosak abban, hogy ők vannak többen.
Forrás: AndroidAuthority