Ha nem cikkezne erről állandóan a tech sajtó, valószínűleg már akkor is tudnál a YouTube reklámblokkolók elleni küzdelméről, aminek jeleit egyre többen tapasztalják. A videómegosztó oldal a Premium előfizetés felé szeretné terelni a felhasználókat, de vannak olyan hangok, amelyek szerint ezt etikátlan, mi több, törvénytelen módon igyekeznek kivitelezni.
Azok, akik reklámblokkoló bővítményeket és alkalmazásokat fejlesztenek, valószínűleg már most átkozzák a YouTube lépéseit, hiszen mindössze néhány hét leforgása alatt használók százezrei távolították el gépükről, böngészőjükből az általuk készített programokat. De nem csak ők, hanem adatvédelmi szakértők is úgy gondolják, hogy a Google magatartása inkorrekt, pláne ha figyelembe vesszük az Európai Unió jogszabályait.
Alexander Hanff adatvédelmi szakértő előző hónapban nyújtott be panaszt az Ír Adatvédelmi Bizottsághoz. Érvelése szerint a YouTube reklámblokkolók elleni keresztes hadjárata sérti a magánszféra védelmét, ráadásul az EU jogszabályai szerint törvénytelen eszközöket vetnek be a reklámblokkolók azonosítására. A szakember külön kiemelte, hogy a böngészőben futó szkriptek kémprogramnak minősülnek, amelyek a felhasználó engedélye nélkül vannak jelen.
A YouTube, vagyis a Google álláspontját már valószínűleg ismeritek: szerintük a reklámokat blokkoló kiterjesztések sértik a videomegosztó platform felhasználási feltételeit, ráadásul a tartalomgyártókat is gátolják abban, hogy a hirdetések révén bevételekhez jussanak.
Amennyiben a panaszra reagálva az Európai Bizottság úgy ítéli meg, hogy a YouTube által alkalmazott, reklámblokkolók azonosítására fejlesztett rendszer sérti az EU elektronikus hírközléssel és adatvédelemmel kapcsolatos irányelveit, akkor pénzbírsággal büntetheti a videómegosztó portált, illetve arra is kényszerítheti, hogy változtasson a jelenleg alkalmazott gyakorlaton.
Forrás: The Verge