Az EU-nak elege lett abból, hogy a Google a saját szolgáltatásait erőlteti az androidos készülékeken, és nem sok esélyt hagy a versenytársaknak a kibontakozásra, ezért hamarosan egy új képernyő jelenik meg a mobilokon, tableteken és egyéb hasonló eszközökön. A felhasználóknak alapértelmezett keresőt kell majd választania.
2008-ban a Google óriási, 5 milliárd dolláros büntetés kapott az EU-tól, mert visszaélt a piaci erőfölényével. Az egyes gyártók csak akkor kaptak licencelt Androidot, ha előre telepítették az olyan szolgáltatásokat, mint a Google Kereső vagy a Chrome böngésző. A bírság mellett kötelezték a Google-t, hogy biztosítson választási lehetőséget a felhasználóknak, ezért tavaly áprilisban volt is már egy akció, amelynek keretében a keresőóriás felhívta a tulajok figyelmét, hogy letölthetnek más böngészőt és keresőt is a telefonjukra. Ez azonban még nem volt elég, most újabb választás elé állítják az európai usereket.
Hamarosan egy olyan ablakkal fognak találkozni az EU-s Android-felhasználók, amelyben arra kéri őket a rendszer, hogy válasszanak alapértelmezett keresőt. Itt négy opció fog megjelenni, és amelyik szolgáltatást beállítjuk, az fog működni a főképernyő keresősávjában és a Chrome böngésző címsorában is. Ha valaki olyat választ, ami nincs rajta a készüléken, akkor az telepítésre kerül majd a Play Áruházból.
Jelenleg valószínűleg szinte mindenkinél a Google keresője az alapértelmezett, és nem sokan vannak, akiknek maguktól eszébe jutna változtatni ezen. Így viszont lehetősége adódik majd a felhasználóknak, hogy mást is kipróbáljanak (persze nyilván eddig is volt rá mód, de nem volt ennyire szem előtt).
Egyébként nem véletlenszerűen jelennek majd meg a különféle szolgáltatások a felkínált opciók között, a saját keresője mellett azt a hármat fogja a Google ajánlani, amelyik a legtöbbet fizet nekik egy-egy felhasználóért (országonként eltérő lista lesz).
Így egy licit alakult ki, aminek sokan nem örültek, köztük a DuckDuckGo vezetője sem, aki azt nyilatkozta, hogy “a Google a versenytársak terjeszkedéséből fog profitálni”. Ennek ellenére ők is részt vettek az aukción, és a legtöbb országban meg is szerezték az első helyet, miközben néhány nagy név, mint a Bing vagy a Yahoo eléggé lemaradt. Előbbi kizárólag az Egyesült Királyságban fog feltűnni a választási lehetőségek között.
Néhány kereső, amelyek még sikerrel licitáltak: Qwant, GMX, Yandex, Info.com, Givero és PrivacyWall – ezek biztosan feltűnnek majd bizonyos országokban.
Te tervezel keresőt váltani, vagy marad a Google?
Via PhoneArena