Eleglide M1 Plus elektromos mountain bike teszt – Nagy hatótáv kedvező áron

0

Az Eleglide egész komoly nevet szerzett magának az elektromos kerékpárok piacát az elmúlt néhány évben, és nem alaptalanul. Számos modelljük járt már nálunk, és többségében pozitív tapasztalatokat gyűjtöttünk róluk, meglehetősen sokat kínálnak az árukhoz képest. Az Eleglide M1 Plus egy teljesen általános, vegyes felhasználásra szánt mountain bike, és ez is leginkább az ár/érték arányával tűnik ki a tömegből, jócskán 300 ezer Ft alatt be lehet szerezni. Nézzük, hogy mit kell tudni róla!

Néhány tudnivaló elöljáróban:

  • Ha a bicajt el akarjuk helyezni az Eleglide kínálatában, akkor az M1 Plus leginkább az M1 frissített, 27,5 colos változatához áll közel, de kapott egy LCD kijelzős vezérlőt, illetve jóval nagyobb az aksija, és ezáltal a hatótáv is.
  • Az M1 Plus is egy frissített verzió egyébként, az újabb “Gen 2” változat járt nálunk, már mindenkinek ezt küldik.
  • A 25 km/órás sebességlimit állítható, 32 km/óráig fel lehet emelni.
  • Az Eleglide M1 Plus 27,5 colos verziója most 719,99 euróba kerül a KBZEXPW7 kuponnal EU raktárról, gyors szállítással (~266 ezer Ft). Limitált darabszámban sisak és sárvédő szett jár ajándékba mellé.
  • Az Eleglide M1 Plus 29 colos verziója most 739,99 euróba kerül az E6Z49KGD kuponnal EU raktárról, gyors szállítással (~274 ezer Ft).

Csomagolás, tartozékok

Az Eleglide M1 Plus a szokásos, nagy méretű kartondobozban érkezett, és a megfelelő belső védelem sem  maradt el, alaposan ki van bélelve a csomagolás, így nem kell aggódni a szállítás közbeni sérülések miatt.

A kerékpár félig összeszerelve érkezett, így viszonylag gyorsan, 20-30 perc alatt összerakható és üzembe helyezhető. Fel kel szerelni az első kereket, az ülést, a kormányt, a lámpát, a pedálokat, és nagyjából meg is vagyunk. Ezután még fújjuk fel a kereket, illetve ellenőrizzük a fékeket, és mehetünk is az első próbakörre.

Az M1 Plus alap alkatrészei (ülés, kormány, stb.) mellett a következők voltak még a csomagban:

  • 2 db kulcs az akkumulátor levételéhez és lezárásához
  • Néhány szerszám (villáskulcs és imbuszkulcsok)
  • Hátsó fényvisszaverő
  • 2 db prizma a kerekekre
  • Alternatív kormánymarkolat beépített gázadási lehetőséggel
  • Felhasználói és szerelési útmutató
  • EU szabványos töltő

Külső, alkatrészek

Az Eleglide M1 Plus alapját egy masszív, korrekt alumínium váz adja szép hegesztésekkel. A bicaj összesen durván 23 kg-ot nyom, de ebben már a méretes aksi is benne van, amit a vázra szerelve találunk. Ez könnyen levehető, így külön is tudjuk tölteni, nem muszáj az egész járgányt felcipelni, ha például a sokadik emeleten lakunk.

A 12,5 Ah-s akku egy sínen foglal helyet, ami stabilan fogja, kulccsal lehet lezárni és kinyitni. Van rajta egy piros főkapcsoló, ezzel tudjuk áram alá helyezni a bicajt, mellette található a gumisapkával védett töltőport, és fent van még néhány LED, amik a töltést és töltöttségi szintet mutatják.

A bicajt egy 250 W-os motor hajtja, amit a hátsó kerékagyban rejtettek el. Igazából a vázon lévő aksit leszámítva ugyanúgy néz ki a járgány, mint egy hagyományos mountain bike, egyáltalán nem szembetűnő, hogy egy elektromos változatról van szó.

A 69 cm széles kormányon találjuk a vezérlő egységet, ami egy kijelzőt és néhány gombot jelent. Itt kapcsolhatjuk ki- és be a bicajt, állíthatjuk a sebességfokozatot, kapcsolhatjuk fel a világítást, és van néhány egyéb opció is. Az LCD kijelzőn pedig láthatjuk az aktuális sebességfokozatot (0-tól 5-ig), az aktuális sebességet, az aksi töltöttségét, illetve a megtett távot.

A kormányra került még a két mechanikus fékkar, a két váltó, egy hagyományos csengő, valamint két gumis markolat. A bicajhoz küldenek egy másik pár markolatot is, ami tartalmaz gázkart, ha esetleg bátrabbak vagyunk, akkor ezt is fel lehet szerelni (hivatalosan nálunk csak olyan elektromos bicajjal lehetne közlekedni, ami csak rásegít a hajtásra, tehát nincs rajta gázkar).

Az Eleglide M1 Plus-t teljesen átlagos, 27,5×2,1 colos, CST márkájú gumikkal szerelték, ezek már kellően nagyok, alkalmasak aszfalt útra és enyhébb terepre is, panaszunk nem igazán lehet rájuk.

Elöl és hátul is tárcsaféket találunk, ezek olcsóbb, mechanikus (bowdenes) típusok, ebben az árkategóriában nem várhatunk hidraulikus fékeket.

Az első teleszkóp is egy teljesen alap, rugós megoldás, annyi extra van benne, hogy le lehet zárni, ami sokszor jól jöhet.

Meg kell még említeni a váltót, ez egy 21 sebességes Shimano Tourney TZ megoldás, ez szintén egy olcsóbb, de bevált, népszerű típus, az árkategóriában teljesen megfelelő.

Az ülésnek természetesen tudjuk állítani a magasságát, a kormány esetében erre nincs lehetőség. A gyártói leírás szerint 100 kg a bicaj teherbírása, de jó eséllyel ennél azért többet is kibír.

Lámpa csak előre került, ez jól használható, kellően erős, hátul viszont csak egy egyszerű prizma van az ülés alatt, illetve a kerekeken kettő, amennyiben felszereljük őket.

Használat, tapasztalatok

Ha az akkumulátoron lévő piros főkapcsoló fel van kapcsolva, akkor a bicaj elektronikáját a vezérlő panel felső részén található gomb megnyomásával tudjuk bekapcsolni. Itt meg kell fogalmaznunk némi kritikát, eléggé mélyen ül a kapcsoló, és emiatt viszonylag nehéz benyomni a gombot, nem mindig sikerül elsőre.

Ez elöl lévő “plusz” és “mínusz” gombok viszont már teljesen rendben vannak, ezekkel lehet többek között a sebességmódot léptetni. Bekapcsolás után az alapértelmezett mindig a 0. fokozat, amikor nincs rásegítés, ilyenkor normál kerékpárként tudjuk használni az M1 Plus-t. Ehhez persze be sem kellene kapcsolni, csak akkor, ha szükségünk van a világításra és a sebesség kijelzésére.

Alul is van egy gomb, ezzel lehet a világítást be- és kikapcsolni, illetve hosszú megnyomásra a séta módot aktiválni, amivel állandó 6 km/órás sebességet vesz fel a kerékpár. Ez akkor jön például jól, amikor egy meredek emelkedőre akarjuk feltolni a bicajt.

A nullás fokozatot leszámítva 5 sebesség közül lehet választani, ezek azt szabályozzák, hogy mekkora sebességig gyorsítson a bicaj a résegítés esetén. Az elsővel 12 km/óra lesz a maximum, az ötödikkel pedig már 25 km/óra (ez utóbbit szoftveresen fel lehet emelni legfeljebb 32 km/órára).

A motorról még annyit érdemes megemlíteni, hogy a névleges teljesítménye 250 W, a csúcsteljesítménye 500 W, a nyomaték pedig 45 N.m, ami teljesen megfelelő a kategóriában. Normál felhasználásra bőven elég, kellően erős, jól gyorsít, szépen veszi az emelkedőket, és nagyobb sebességre is képes, mint a gyárilag megadott 25 km/óra. Olyan helyekre is el lehet vele jutni, ahová normál hajtással nem, vagy csak nagyon nehezen tudna egy átlagos kerékpáros.

A rásegítést egy pedálszenzor vezérli, ami az egyik leggyakoribb és legegyszerűbb megoldás. Amikor elkezdünk tekerni, akkor ezt érzékeli a rendszer, és a motor is bekapcsol, ha pedig abbahagyjuk a tekerést vagy behúzzuk a féket, akkor kikapcsol. Nagyjából 1 másodperces késleltetés van mindkét esetben.

Fontos tudnivaló, hogy ennél a megoldásnál a tekerés erőssége nem befolyásolja a motor működését, ami azt jelenti, hogy akár teljesen minimális erőkifejtéssel, a pedál egyszerű mozgatásával is tudunk gyorsan haladni, ilyenkor szinte a teljes munkát a motor végzi. Persze ha akarunk, tekerhetünk erősebben is, ez csak rajtunk múlik.

Nálunk nem szabályos, de saját felelősségre felszerelhetjük a dobozban található gázkaros markolatot, ezzel gyakorlatilag mopedként használhatjuk a bicajt, így egyáltalán nem kell tekerni. A gázkaros gyorsításnál ugyanúgy a beállított sebességfokozat lesz a mérvadó, vagyis az ötödikben 25 km/óráig gyorsít a motor.

A fékekről már volt szó, ezek egyszerű mechanikus megoldások, de jól működnek, semmi problémát nem tapasztaltunk velük. Eleinte lehet egy kis nyikorgó hangjuk, de ez normális, használni kell őket, idővel összekopnak.

A 7×3 sebességes Shimano váltó is teszi a dolgát, megbízható, a célnak megfelel. Nyilván vannak modernebb megoldások is már, de ezeket jóval magasabb árkategóriában kell keresni.

Az első teleszkóp szintén egy olcsóbb megoldás, egy egyszerű rugós villáról van szó. Működni működik, a semminél mindenképpen többet ér, jól jöhet a rázósabb utakon, ha pedig nem akarjuk, hogy rugózzon, akkor le tudjuk zárni, ami egy hasznos extra.

Összességében teljesen kényelmes a bicaj, jó vele közlekedni, és alapvetően a minősége is teljesen rendben van, jól összerakták, kellően masszív. Jó lehet mindennapos városi közlekedésre, ingázásra, vagy akár hosszabb túrákra. Az olyan alkatrészek pedig, mint a fékek vagy a teleszkóp, viszonylag könnyen cserélhetők, fejleszthetők akár később is, ha valakinek van rá igénye.

Akkumulátor, hatótáv, töltés

Az Eleglide M1 Plus egyik fontos előnye más hasonló árú bicajokhoz képest, hogy jóval nagyobb akkumulátort kapott. Sokszor 7,5 Ah-s, vagy jobb esetben 10,4 Ah-s teleppel szerelik ezeket a típusokat, a tesztalanyunk viszont egy 12,5 Ah-s (36V, 450 Wh) akkuval bír, ami meg is mutatkozik a hatótávban. A gyári adatok szerint teljesen elektromos meghajtással akár 50 km is megtehető, ha pedig csak rásegít a motor, akkor a 100 km is meglehet. Nyilván ezek elméleti maximális adatok, amiket nagyon ideális esetben lehet csak elérni, de azért a valós hatótáv is bőven átlag fölötti. Ha egyáltalán nem akarunk tekerni, gyakorlatilag mopedként használjuk a bicajt, akkor 30-40 km körüli hatótávval lehet számolni, ha pedig mi is tekerünk, és nem csak a motorra hagyatkozunk, akkor durván kétszer ilyen távolságig, vagyis 60-80 km-en keresztül lehet arra számítani, hogy lesz rásegítés. (A pontos érték nagyon változó lehet, sok mindentől függ, többek között a terheléstől, a terepviszonyoktól, a hőmérséklettől, a sebességtől, stb.).

A jó hír, hogy akkor sincs nagy gond, ha esetleg lemerülne az aksi menet közben, nem kell tolni a bicajt, ugyanúgy tudjuk használni, mint egy normál kerékpárt, csak tekernünk kell.

Az aksi a kulcs segítségével kivehető, így külön is tudjuk tölteni, ami mindenképpen praktikus. A töltési idő a gyártó szerint 7 óra, ezt nem mértünk le, de nagyjából reálisnak tűnik a 42V/2A-es adapterrel.

Összegzés, ár, vásárlás

Az Eleglide M1 Plus egy általános felhasználásra szánt, nagyobb méretű elektromos mountain bike, ami a kedvező ára ellenére egész sok mindent kínál. Kapunk egy korrekt vázat, egy kellően erős motort, 27,5 colos kerekeket, illetve egy nagy méretű, cserélhető aksit, ami jó hatótávval kecsegtet. Normál városi közlekedésre, ingázásra, vagy akár földutakra, enyhébb terepre is alkalmas lehet a bicaj. A kijelző mindenképpen hasznos extra, látjuk a sebességet és néhány egyéb adatot. Pozitívum még az alternatív gázkaros markolat, ami része a csomagnak, illetve hogy a bátrabbak feljebb tudják venni a sebességlimitet, így nem kell feltétlenül beérnünk a 25 km/órás gyári beállítással.

Azt azért ne felejtsük el, hogy ez egy olcsó e-bike, így a teleszkóp, a fékek vagy a váltó sem egy csúcskategóriás megoldás. Működik minden, teszik a dolgukat, de csodát ne várjunk ennyi pénzért. Szerencsére ha valamivel nem lennénk megelégedve, akkor adott a fejlesztési lehetőség. Ami még kevésbé tetszett, az a kijelzőt is tartalmazó vezérlő panelen lévő bekapcsoló gomb, ez túl mélyen ül, és a kelleténél kicsit nehezebb benyomni.

Hozzánk a Geekmaxi jóvoltából jutott el az Eleglide M1 Plus, mindössze 2-3 munkanap alatt itt volt EU raktárról (a normál rendelések is ilyen gyorsan érkeznek). Nálunk a 27,5 colos verzió járt, de akár még nagyobb, 29 colos kerekekkel is lehet kérni a bicajt. Kaptunk kuponokat, amikkel csökkenthető a végső ár:

  • Az Eleglide M1 Plus 27,5 colos verziója most 719,99 euróba kerül a KBZEXPW7 kuponnal EU raktárról, gyors szállítással (~266 ezer Ft). Limitált darabszámban sisak és sárvédő szett jár ajándékba mellé.
  • Az Eleglide M1 Plus 29 colos verziója most 739,99 euróba kerül az E6Z49KGD kuponnal EU raktárról, gyors szállítással (~274 ezer Ft).

 

NapiDroid.hu

Kövesd te is a NapiDroid.hu-t a legfrissebb androidos hírekért!
Megosztás

About Author

A Napidroid.hu alapítója.

NapiDroid