A két M1-es modell után egy újabb Eleglide bicaj jutott el hozzánk, ezúttal az eggyel magasabb kategóriát képviselő Eleglide T1-et próbáltuk ki, ami egy női és férfi változatban is elérhető trekking kerékpár.
- Az Eleglide T1 most 869,99 eurós áron rendelhető a Geekmaxi oldaláról a DZN2GQLV kupon felhasználásával (~325 ezer Ft).
- Az Eleglide T1 STEP-THRU pedig 879,99 euróba kerül a ZGw4nEyq kuponnal (~328 ezer Ft).
- A szállítás EU raktárról történi, így nem lesz semmi extra fizetni való.
Nálunk a férfi vázas modell, vagyis a sima T1 járt, de a női változat is ugyanezeket tudja, csak más a váza.
Csomagolás, tartozékok
A bicaj nem meglepő módon egy méretes dobozban érkezett, jól kibélelve, félig összeszerelve, így viszonylag gyorsan üzembe lehet helyezni.
A kormány és az első kerék mellett fel kell még szerelni rá a pedálokat, a lámpákat, a helyére tenni az ülést, valamint a kormányra megy még a kijelző, egy három gombos vezérlő, valamint egy opcionális nagyujjas gázkar.
Az alapvető alkatrészeken túl kapunk természetesen a bicajhoz egy rövid leírást, egy EU szabványos töltőt, egy kis szerszámkészletet és két kulcsot.
Külső, kialakítás
Az Eleglide T1 viszonylag nagy méretű, 27,5 colos kerekekkel bír, és egy masszív alumínium vázra épül, ami magában foglalja az aksit is, így egy felületes szemlélő észre sem veszi, hogy ez egy elektromos bicaj. A teljes hossza 179 vm, a magassága 112 cm, a tömege pedig 26 kg.
A kormány szélessége 68 cm, és a közepén található egy egész nagy méretű kijelző, ami napsütésben is remekül látható. Egy monokróm megoldásról van szó, ami nagy számokkal mutatja az aktuális sebességet, és még sok minden más is leolvasható róla, mint a beállított sebességfokozat, az akku töltöttsége, a megtett távolság, stb.
Hasznos funkció, hogy amikor felkapcsoljuk a lámpát, akkor a kijelző fényereje lecsökken, így éjszaka nem lesz zavaró.
A kormányon van még a két fékkar, egy váltó, egy csengő, egy nagyon korrekt, 3 gombos vezérlő, a hüvelykujjas gázkar (ezt nem kötelező felszerelni, nálunk nem is szabályos a használata), illetve a kényelmes, gumi borítású markolatok.
Az első villa hagyományos, rugós lengéscsillapítást kapott, ami zárható is, igaz, nem a kormányról.
Az aksi teljesen belesimul a vázba, egy kulccsal lehet kivenni szükség esetén, így ha például a lakásban akarjuk tölteni, akkor elég csak ezt felvinni, nem kell az egész bicajt.
A kormány magassága nem állítható, de az ülésé igen, méghozzá elég nagy tartományban. A gyártó szerint a bicajt 160 és 200 cm közötti személyek kényelmesen használhatják.
Elöl és hátul mechanikus tárcsafékek vannak, a váltó pedig egy egyszerű, 7 sebességes Shimano megoldás.
Lámpa van elöl és hátul is, ezek egész korrektül világítanak, és a hátsó féklámpaként is működik, de csak ha be van kapcsolva a bicaj elektronikája.
Elöl és hátul is van sárvédő, és hasznos extra, hogy hátra egy kosár is került, ami a bicaj többi részéhez hasonlóak kifejezetten masszív, vastag anyagból készült. Összességében elmondható, hogy anyaghasználatra és összeszerelésre is jónak tűnik az Eleglide T1, ez már nem az “olcsó kínai” kategória, odatette magát a gyártó.
Használat, tapasztalatok
Az már az elején érdemes letisztázni, hogy az Eleglide T1 normál bicajként is tökéletesen használható, be sem kell kapcsolni az elektronikát, egyszerűen csak felülünk rá, és tekerjük. Egyedül azt kell számításba venni, hogy a lámpák csak bekapcsolt állapotban működnek, de ilyenkor is lehet normál módon tekerni, hiszen van egy nullás sebességfokozat, amikor nincs semmilyen motoros rásegítés.
A 3 gombos vezérlő felső gombját kell hosszan megnyomni az elektronika ki- és bekapcsolásához. A másik két gombbal pedig a sebességmódot tudjuk léptetni fel és le. A már említett nullás mód mellett 5 sebességfokozat érhető el. Minél feljebb lépünk, annál nagyobb lesz a maximális sebesség. Az elsőben 12 km/óráig gyorsít a kerékpár, az ötödikben pedig már 25 km/óráig. A hátsó kerékagyban található 250W-os motor egyébként elég erős (a csúcsteljesítménye 500W), és a nyomaték is jó (50Nm), tehát akár gyorsabban is tudna menni, de jogszabályok miatt ennyire korlátozták.
A rásegítést egy egyszerű pedálszenzor segítségével oldották meg, ez teljesen általános az ilyen bicajok között. Amikor elkezdünk tekerni, akkor ezt érzékeli a rendszer, és a motor is bekapcsol, ha pedig abbahagyjuk a tekerést vagy behúzzuk a féket, akkor kikapcsol.
A tekerés erőssége nem befolyásolja a motor működését, ez azt jelenti, hogy akár teljesen minimális erőkifejtéssel, a pedál egyszerű mozgatásával is tudunk gyorsan haladni, ilyenkor szinte a teljes munkát a motor végzi. Persze ha akarunk, tekerhetünk erősebben is, ez csak rajtunk múlik.
Egyébként elég haladósan lehet közlekedni a bicajjal, a maximális sebességig hamar felgyorsít a motor, és az emelkedőket is jól veszi, így olyan helyekre is fel tudunk “tekerni”, ahová saját erőből már nehézkes lenne.
Bár nem szabályos, saját felelősségre felszerelhetjük a dobozban található gázkart, ezzel gyakorlatilag mopedként használhatjuk a bicajt, így egyáltalán nem kell tekerni. A gázkaros gyorsításnál ugyanúgy a beállított sebességfokozat lesz a mérvadó, vagyis az ötödikben 25 km/óráig gyorsít a motor.
Az egyszerű mechanikus tárcsafékek jól működnek, nem tapasztaltam semmi problémát velük. Ha eleinte van egy kis nyikorgó hangjuk, az teljesen normális, be kell járatni őket, kell egy kis idő, mire összekopnak.
A Shimano váltóval sem volt gond, egy teljesen alap szintű, 7 sebességes megoldást kapunk, ami megfelelően működik.
Az első teleszkóp nem nagy szám, egy egyszerű rugós villa került a T1-re. A semminél persze ez is több, bizonyos esetekben jól jöhet, ha pedig nem akarjuk, hogy rugózzon, akkor le tudjuk zárni. Hátsó teleszkóp nincs, de nem éreztem a hiányát még kátyús úton és földúton sem, esetleg durvább terepen lenne értelme.
Alapvetően egyébként kényelmes a bicaj, jó vele közlekedni, és a minőségre sem lehet panaszunk, jól egyben van, kellően masszív. Mindennapos közlekedésre vagy hosszabb túrákra is simán alkalmas.
Akkumulátor, hatótáv
A vázban található akkumulátor 36 V-os és 12,5 Ah-s, a teljes kapacitás így 450 Wh, ami a gyártó szerint teljesen elektromos hajtás esetén legfeljebb 50 km megtételére elegendő, ha pedig csak rásegítésre használjuk, akkor akár 100 km is kihozható belőle. A tényleges hatótáv sok mindentől függ, de elég méretes az aksi, így simán kihozható belőle 35-40 km akkor is, ha egyáltalán nem tekerünk, ha pedig mi is dolgozunk, akkor ennek a duplája. Ha pedig menet közben esetleg mégis lemerülne az akku, akkor sincs nagy probléma, nem kell tolni a bicajt, a hagyományos hajtással haladhatunk tovább.
Az akkumulátor könnyen kivehető, ehhez csak a kulcsra lesz szükségünk, és így simán felvihetjük tölteni az emeletre, a bicaj pedig maradhat lent. A töltőcsatlakozó magán a telepen van, egy jól záródó gumisapka védi. Egy teljes töltés nagyjából 5-6 órát vesz igénybe.
Összegzés, árak
Az Eleglide T1 egy viszonylag nagy méretű trekking kerékpár, ami a normál használat mellett hosszabb túrákra is alkalmas. Működik egyszerű tekeréssel, motoros rásegítéssel és akár teljesen elektromos módban is a külön felszerelhető gázkarral. A kivitele kifejezetten masszív, jól össze van rakva, a motor kellően erős, és kapunk egy egész nagy méretű kijelzőt, amiről leolvasható a sebesség, illetve egyéb információk. Előny még a méretes, kivehető akkumulátor, ami nagy hatótávot biztosít, és teljesen belesimul a vázba, így nem is annyira feltűnő, hogy egy elektromos járgányról van szó.
A 7 sebességes Shimano váltó és a mechanikus tárcsafékek is teszik a dolgukat, nincs velük probléma, de azét vannak náluk komolyabb, drágább megoldások, és nagyjából ugyanez igaz az első rugós villára is. Szerencsére az ilyen alkatrészek cserélhetők, ha valaki szeretné fejleszteni a bicajt. Amin viszont nem lehet változtatni, az a fix váz. Ha összehajtható bicajt keresel, ami befér egy autó csomagtartójába, akkor ez nem lesz jó a számodra.
A T1 akár normál kerékpárként is megállja a helyét, de nyilván csak akkor érdemes beruházni rá, ha legalább néha hasznát tudjuk venni az elektromos hajtásnak. A rásegítés jól jöhet nagyobb emelkedőknél vagy hosszabb utaknál, amikor elfáradunk, vagy egyszerűen csak megunjuk a tekerést. Ha pedig valaki nagyrészt elektromosan szeretné használni, mert egyáltalán nem, vagy csak nagyon keveset akar tekerni, arra is tökéletesen alkalmas.
Hozzánk a Geekmaxi webáruháztól érkezett a bicaj, 2-3 munkanap alatt itt is volt, nem kellett semmit ráfizetni. Ez a szürke színű férfi változat, de van egy úgynevezett STEP-THRU kiadás is, ami fehérben is kapható, és kicsit más a váz kialakítása, hogy könnyebben át lehessen lépni rajta.
Árak és linkek:
- Az Eleglide T1 most 869,99 eurós áron rendelhető a Geekmaxi oldaláról a DZN2GQLV kupon felhasználásával (~325 ezer Ft).
- Az Eleglide T1 STEP-THRU pedig 879,99 euróba kerül a ZGw4nEyq kuponnal (~328 ezer Ft).
- A szállítás EU raktárról történi, így nem lesz semmi extra fizetni való.
NapiDroid.hu