Ha valaki a világ vezető zene streaming szolgáltatásaira gondol, akkor valószínűleg a Spotify vagy az Apple Music jut az eszébe, de az sem lehetetlen, hogy a Deezer, vagy netán a rendkívül igényes hanganyagokkal dolgozó Tidal lesz az első név, ami felötlik az eszében. Habár ezek mindegyike hatalmas felhasználói táborral rendelkezik, egyikük sem nevezheti magát a legnépszerűbb zene streaming szolgáltatónak.
Valójában a YouTube a maga kétmilliárdos aktív felhasználói táborával magasan a legpopulárisabb zene streamelésre használt szolgáltatás. És miként sikerült egy alapvetően videómegosztásra létrehozott platformnak lenyomnia a Spotify-t, ami kifejezetten erre lett fejlesztve? A kérdésre megpróbálunk az alábbiakban válaszolni az Android Authority gyűjtésének segítségével. Kezdjük a Spotify rövid bemutatásával! A szolgáltatást magát 2006-ban alapították, majd 2008-ban indították útjára, és azóta mondhatni sikert sikerre halmoz. Több, mint hatvan millió dal található kínálatában, négy milliárd playlist, és 1,9 millió podcast.
Az első nagyobb növekedés akkor következett be, amikor 2009-ben a szolgáltatás elérhetővé vált az Egyesült Királyságban, amelyet egy 2011-es amerikai debütálás követett. Az első egymillió európai felhasználó 2011 márciusában került a Spoti bűvkörébe, számukat a következő év szeptemberében sikerült megduplázni. Mire 2012 augusztusa lett, a Spotify aktív felhasználói tábora 15 millió főből állt, amelyből 4 millió már “fizető vendég” volt. Na de hagyjuk a történelem leckét. Jelenleg a Spotify nagyjából 320 millió havi felhasználóval büszkélkedhet, közülük pedig 144 millió hajlandó fizetni a szolgáltatásért. A streaming alkalmazás a világ 92 országában érhető el. Hogy ezek a számok egy kicsit jobban érthetőek legyenek, az Apple Music-nak példának okáért nagyjából 72 millió felhasználója volt 2020 júniusában, derült ki a Statista elemzéseiből.
Habár a Spotify számai tényleg nagyon meggyőzőek, nyomába sem érhetnek a YouTube eredményeinek. Először is érdemes abba belegondolni, hogy a 10 legnépszerűbb YouTube videóból 7 valamilyen videoklip. Ha haladunk egy kicsit tovább, akkor láthatjuk, hogy az első 20-ból 17 szintén valamilyen zenei felvétel, az első 30-ból pedig 27 ugyanúgy. De ha a 100 legnépszerűbb YouTube videót vizsgáljuk, akkor is nagyban zenei tartalmakat fogunk találni. Ebből aztán elég jól le lehet vonni a következtetést arra nézve, hogy a felhasználók nagy része mégis mire használja a Google videómegosztó portálját. Sőt, már a legnagyobb zenei előadók sem az MTV-n teszik közzé legújabb klipjeiket, erre a célra immáron a YouTube-ot használják. Példának okáért a rossz nyelvek szerint kínvallatásra is kiválóan alkalmas, tagadhatatlanul népszerű Luis Fonsi dal, a Despacito összesen 7 087 915 396 megtekintésnek örvendhet, de lehetne mondani más példákat Ed Sheerannel, vagy mondjuk Wiz Khalifával a főszerepben.
Mondjuk ha úgy vesszük, könnyű a YouTube-nak, hiszen elemzések szerint a második legtöbbet felkeresett weboldal a világon. Az oldalé a második legnépszerűbb keresőmotor az interneten, és a felhasználók napi szinten körülbelül egymilliárd videót tekintenek meg, de vannak ennél durvább számok is. A világ teljes internet forgalmának 37 százalékát a YouTube teszi ki, és a felhasználók naponta átlagban akár 40 percet is eltöltenek videók megnézéséével, mégpedig a telefonkészülékeiken. Ehhez persze nyilván az is hozzájárul, hogy a legtöbb globálisan értékesített Android operációs rendszert futtató mobilon a YouTube alapértelmezett alkalmazás. Az IDC elemzői szerint, 2020-ban az Androidos telefon eladások elérték az 1055 milliárdot. Van egyébként olyan készülék, amelyen a Spotify is megtalálható az alapértelmezett applikációk között, de nyilván erre jóval kevesebb példát tudnánk mondani. Így aztán a YouTube hatalmas előnyre tehet szert a konkurensekkel szemben. A videómegosztó szolgáltatás több, mint 80 nyelven érhető el a világon több, mint 100 országban.
Azért arról nem szabad megfeledkezni, hogy a YouTube igazából nem egy zenemegosztó szolgáltatás. A weboldalon elérhető elsődleges tartalmak azok a videók, ugyanakkor persze a felhasználók nyugodtan használhatják a zenehallgatásra is, ennek semmi akadálya. Azonban, mint ahogyan tudjátok, van egy zenehallgatásra dedikált felület a YouTube-on belül, ez pedig a YouTube Music, amelynek külön applikációja és felhasználói bázisa is van, viszont ez már korántsem büszkélkedhet olyan lenyűgöző eredményekkel. A szolgáltatás 2015 novemberében indult útjára, és az idei év elején leváltotta a Play Zenét. Akárcsak az Apple Music vagy a Spotify, a YouTube Music is kínál ingyenes és fizetős lehetőségeket egyaránt, és világszerte 95 országban érhető el.
Egyelőre a YouTube Music közel sem mondható olyan népszerűnek, mint a többi zene streaming szolgáltatás. A fizetős felhasználók száma nagyjából 30 millió – derült ki a Google nemrégiben közzétett negyedéves jelentéseiből, persze ez még mindig egy komoly előrelépés a tavaly ilyenkori 20 milliós bázishoz képest. Mondhatni, a Google Play Zene megszűnése, és a felhasználók átcsoportosítása nagyjából 10 millió YouTube Music felhasználót eredményezett. Persze ezek a számok nem jelentenek semmi tragikusat, hiszen a YouTube Music még egy kezdeti fázisában lévő szolgáltatás, legalábbis a nagy múltra visszatekintő Spotify-hoz képest, tehát bőven lesz ideje kiforrnia magát, de jelenlegi formájában nem tekinthető a többi szolgáltatás méltó ellenfelének. A YouTube mellett viszont már a többiek nem rúgnak labdába, hiába a videómegosztás a portál eredeti funkciója, eszméletlen sokan ide járnak zenét hallgatni, és ez valószínűleg nem fog változni a jövőben sem.
Forrás: AndroidAuthority