A The Wall Street Journal értesülései szerint hamarosan egy újabb nyomozást indíthatnak az Apple és a Google ellen, ezúttal a reklámok nyomkövetési azonosítói kapcsán. Négy amerikai törvényhozó szerint a két cég olyan káros gyakorlatot folytatott, amelynek során személyes adatokat gyűjtöttek a felhasználóktól, és ebből profitáltak.
Talán még emlékeztek arra, hogy tavaly az Apple bevezetett egy úgynevezett “Alkalmazáskövetés átláthatósága” nevű gyakorlatot, amely lehetőséget biztosít az iPhone és az iPad tulajdonosok számára, hogy letiltsák a hirdetésekkel kapcsolatos nyomkövetést. A bevételeit jócskán a reklámokból nyerő Facebook rendesen ki is akadt erre, mivel az akció elég nagy összegbe került a közösségi oldalnak, sőt, a hatására zuhanni kezdtek a Meta részvények is.
Ennek ellenére két amerikai szenátor és két képviselő levelet küldtek a Szövetségi Kereskedelmi Bizottságnak (FTC), hogy indítsanak vizsgálatot az Apple és a Google ellen is. A törvényhozók szerint a két vállalat tudatosan elősegítette a felhasználói adatok gyűjtésének és értékesítésének káros gyakorlatát azzal, hogy az általuk fejlesztett mobil operációs rendszerekben reklámspecifikus nyomkövető azonosítókat építettek be.
Azt az amerikai politikusok is elismerik, hogy a két cég korábban lépéseket tett annak érdekében, hogy a felhasználók számára több adatvédelmi lehetőséget is biztosítson. Az egyik a már említett “Alkalmazáskövetés átláthatósága” volt az almás cég részéről, de a Google is tervezi valami hasonlónak a bevezetését. Ugyanakkor hozzáteszik, hogy az Apple eszközökön a követési azonosító alapértelmezetten be volt kapcsolva, annak deaktiválásának módját pedig sokáig elég nehezen találták meg a felhasználók, ami pedig a Google-t illeti, náluk ki sem lehetett kapcsolni a követést, egészen a közelmúltig.
A Google szóvivője azt nyilatkozta a The Wall Street Journal munkatársainak, hogy nem adják el a felhasználói adatokat, és ilyesmi az alkalmazásfejlesztők számára is szigorúan tilos. A keresőóriás álláspontja szerint a hirdetési azonosítót azért hozták létre, hogy a felhasználók nagyobb kontrollt kapjanak az őket célzó hirdetések felett, a fejlesztők pedig sokkal privátabb módon juthatnak reklámbevételekhez az általuk készített applikációkon keresztül.
A hirdetési azonosító lényege, hogy általuk sokkal személyre szabottabb reklámokat kaphassanak a felhasználók. A nyomozási indítványban az szerepel, hogy bár ezek az azonosítók névtelenek, segítségükkel azonosítani lehet a hozzájuk tartozó eszközt, és annak tulajdonosát. Azt egyelőre nem tudni, hogy az FTC eleget tesz-e a kérelemnek, és valóban nyomozást indít a Google és a Apple ellen, de azt azért megjegyezzük, relatíve rövid időn belül nem ez az első súlyos vád, amelyet a két – állítólag egymással összejátszó – gigantikus tech vállalattal szemben megfogalmaznak.
Forrás: PhoneArena