A járvány a legtöbb esetben gazdasági károkat okozott, ugyanakkor mégis voltak olyan piaci szegmensek, amelyek képesek voltak virágozni a pandémia ideje alatt is. Az otthon maradás, az otthonról való munkavégzés lehetővé tette, hogy a táblagépek és a Chromebookok sokkal jobban teljesítsenek eladások terén, mint korábban. Míg egy pár évvel ezelőtt a szakma temette a tableteket, az idei év első negyedében olyan jól teljesített ez a termékkategória, amire utoljára nyolc évvel ezelőtt volt példa.
Az International Data Corporation, avagy röviden IDC valószínűleg már nem szorul bemutatásra az olvasóink számára, ez egy piackutató, elemző cég, ami nemrégiben a tabletek és a Chromebookok szegmensét vizsgálta. Az adataik szerint ezek a készülékek 2021 első negyedében az előző évhez viszonyítva 55,2 százalékos növekedésre voltak képesek, és a januártól márciusig tartó időszak alatt 39,9 millió darabot vásároltak belőlük. A táblagépek piaca utoljára 2013-ban növekedett ilyen mértékben, akkor 56,9 százalékos növekedést produkáltak ezek az eszközök. A táblagépek mellett a Chromebookok is egyre népszerűbbek, 2021 első negyedében 13 millió gépet értékesítettek, ami többszöröse a tavaly gazdára talált 2,8 milliónak.
Anuroopa Natara, az IDC mobilpiaci elemzője szerint a vakcinák bevezetése és az irodákba visszatérő élet valamelyest hátrébb szorítja az otthoni munkavégzés trendjét, de még elég messze vagyunk attól, hogy minden visszaálljon a normális kerékvágásba. Így aztán a táblagépek, különösen a lecsatlakoztatható billentyűzettel rendelkező, produktivitásra is alkalmas készülékek iránti kereslet még egy darabig ki fog tartani. És kik voltak a szegmensen belül a legnagyobb gyártók 2021 elején?
A piacot továbbra is az Apple és az iPadek uralják, éves szinten 64,3 százalékos volt a növekedésük, így az almás cég a globális részesedés 31,7 százaléka felett rendelkezik. A nagy konkurens, a Samsung is remekül teljesített, az ő gyarapodásuk 60,8 százalékos éves szinten, és övék a nemzetközi táblagépes piac 20 százaléka. 2020-hoz viszonyítva viszont nem csak ők ketten tudtak jelentős növekedés felmutatni, az Amazon és a Lenovo is ott van a topon, sőt, őket illeti az első két helyezés is, ha csak az eladások éves szintű növekedését vizsgáljuk. Az Amazon 143 százalékkal több készüléket értékesített, mint tavaly ilyenkor, a Lenovo pedig 138,1 százalékkal múlta felül a saját tavalyi eredményeit.
Valószínűleg senkit nem fog meglepni, hogy a Huawei jelenléte jelentősen elhalványult a táblagépes piacon, ami akárcsak a telefonjaik esetében, annak köszönhető, hogy a tiltások miatt az újabb termékeiken már nem futnak a Google Szolgáltatások.
Forrás: PhoneArena