Paranoid hajlamú olvasóink számára azt javasoljuk, inkább lépjenek ki ebből a cikkből, mert az alábbiakban részletezett információk súlyosan sokkolhatják törékeny lelki világukat. A konteók iránt rajongók meg legalább megmondhatják: igazuk volt. Mint kiderült, a felhasználókat már az alapján is követni lehet a világhálón, hogy merre, és miként simítanak egy okoseszköz kijelzőjén.
Az aggodalmak fókuszában eddig a különféle sütik, az alkalmazások helyinformáció-kérései, és más hasonlók voltak. A közelmúlt nem egy adatvédelemmel kapcsolatos botrányt tartogatott a számunkra, amelyek ellen persze történtek bizonyos lépések. Ezek ismertetésébe nem megyünk bele, mert az túlnő ezen írás formai keretein.
Egy kutatás nemrégiben azt a jelenséget vizsgálta, amit csak “érintés alapú követésnek” neveznek a tudósok. Egy csapat egy külön erre a célra létrehozott alkalmazást használt, amely segítségével 89 résztvevő elméleti modelljét igyekeztek felállítani. Míg az applikáció arra lett tervezve, hogy minél gyorsabban begyűjtse a különböző gesztusokat, maguk az adatok egy Android API-ból származtak, amit MotionEventnek neveznek. Az Apple felhasználók se nyugodjanak meg, hasonló API van az ő rendszerükben is. A felhasználók érintéseit, gesztusait amiket játék és más tevékenységek során végezte,k ebből simán ki lehet olvasni, és az egésszel az a hatalmas probléma, hogy az adatokat nem védi semmilyen biztonsági protokoll a fejlesztőktől, harmadik felektől.
A kutatók elsősorban a simításokat vizsgálták, amiket talán senki nem gondolná különösebben fontosnak, de figyelték az érintéseket, billentyűnyomásokat, és a kézírást is. Miután mindezekből elég minta gyűlt össze, képesek voltak elemezni az adatokat, és a szakemberek igencsak érdekes eredményekre jutottak. A balra simítások 68 százaléka bőven elegendő ahhoz, hogy azonosítsák a felhasználót. Ez az adat a többi gesztussal kombinálva 98.5 százalékos pontosságot szavatol. Az egészben az a durva, hogy mivel ezek a használati szokások az adott személyhez, és nem holmi fiókhoz tartoznak, a hozzáértők meg tudják pontosan határozni melyik felhasználói profil mögött ki van igazából, sőt, az illetőt különböző eszközökön is követni tudják. Mindegy mit veszel a kezedbe, kinyomozható, hogy az bizony te vagy. Képzeld el, hogy belefutsz egy hirdetésbe, majd miközben egy valaki mástól kölcsön kapott eszközön böngészel, ugyanaz a reklám bukkan fel, specifikusan neked szánva. Eléggé ijesztő, mi?
A jó hír az, hogy a hirdetők elvileg – mondom, elvileg – még nem használnak ilyen jellegű követést, de ami azt illeti, komoly biztonsági és adatvédelmi aggályokat vet fel egy ilyen eljárás alkalmazása a jövőben. Reméljük Mark minél később szerez tudomást erről a megoldásról, bár van egy félelmünk, hogy már rég tud róla…
Forrás: PhoneArena