ADO D30 elektromos kerékpár teszt – Mi van a belépőszinten túl?

0

A napokban jelent meg az ADO vadonatúj ebike-ja, a D30, amit lehetőségünk volt az elsők között tesztelni, még a hivatalos értékesítés megindulása előtt. Ez már nem a belépő kategória, egy elég jól felszerelt elektromos kerékpárról van szó, de azért nem is kerül milliós összegbe. Nézzük, mit kell tudni róla!

Linkek:

Csomagolás, tartozékok

Mivel az ADO D30 egy nagyobb mountain bike méret, és a váza nem összecsukható, nyilván a doboza sem kicsi, egy elég komoly pakkban érkezett. A csomagolás meglehetősen érdekes volt, elsőre nagyon meglepődtem, mert ilyen megoldással még nem találkoztam.

Azt csinálták, hogy a bicajt és a tartozékait a dobozon belül dupla fóliába csomagolták, és a két fólia közötti részt kifújták purhabbal. A végeredmény nem lett szép, és kibontani is nehezebb volt a szokásosnál, de a védelemre legalább nem lehet panasz, “bombabiztos” módszer (csak sajnos elég sok szeméttel jár).

A kerékpár nagyrészt összeszerelve érkezett, csak pár dolgot kellett a helyére rakni, mint a kormány, az ülés vagy az első kerék. A csavarok ellenőrzése és meghúzása, illetve a keréknyomás ellenőrzése után már alapvetően használatra kész a járgány, esetleg még a féken lehet kicsit állítani, ha nem tökéletes.

A csomagban az alábbiak voltak a kerékpár mellett:

  • Szerszámok
  • Használati útmutató
  • 2 db kulcs az aksihoz
  • EU-s töltő adapter
  • Ajándék pumpa
  • Ajándék telefontartó

Külső, minőség

Az ADO D30 alapját az alumínium váz adja, ami könnyű, de erős, és a minősége is kiváló. Az egész bicaj 22 kg-ot nyom, ebben már minden benne van, a motor és a kivehető aksi is. A dizájn meglehetősen letisztult és egyszerű, de egyébként jól néz ki, és mindenképpen említést érdemel, hogy 27,5 colos kerekeket kapunk, vagyis ez már egy nagyobb mountain bike méret, nem a standard 26 colos.

A kormány közepén találjuk a korrekt méretű, és napsütésben is jól látható monokróm kijelzőt, ez mutatja a fontosabb adatokat, mint az aktuális sebesség, a megtett távolság vagy az aksi töltöttsége.

Van itt továbbá két (hidraulikus) fékkar, egy csengő, egy váltó, az első teleszkóp bowdenes lockout kapcsolója, valamint a kerékpár elektromos részének vezérlői, ami három gombot jelent.

A középső gomb hosszú megnyomásával lehet ki- és bekapcsolni az elektronikát, rövid megnyomásra pedig a kijelzőn megjelenő adatok között tudunk váltani (összes megtett távolság, bekapcsolás óta megtett távolság, bekapcsolás óta eltelt idő, aksi feszültsége).

A fel és le gombokkal a sebességfokozat állítható, a 0-nál nincs elektromos rásegítés, illetve van három rásegítéses mód 1-től 3-ig. Az alapértelmezett mindig az 1-es, bekapcsolás után erről indul a masina, ami teljesen logikus (hiszen ha nem kell a rásegítés, akkor nem is fontos bekapcsolni). A felső gombbal továbbá az első lámpát is kapcsolhatjuk, ehhez hosszan kell megnyomni.

Az akkumulátor a vázban kapott helyet, és teljesen belesimul, nincs semmi kilógó rész. Egy kulccsal lehet kivenni, így nem tudják egykönnyen ellopni. Az előnye, hogy nem csak a bicajjal együtt lehet tölteni, azt is megteheted, ha például a sokadik emeleten laksz, hogy csak az aksit viszed fel, és külön töltöd. A töltő csatlakozót gumi zárósapka védi, és van még itt egy színes visszajelző LED, valamint egy ezt aktiváló gomb is.

Az első teleszkóp hidraulikus, és lezárható, szépen teszi a dolgát, és a tárcsafékek is hidraulikusak, ami mindenképpen nagy pozitívum. Nem kifejezetten márkásak, de jól működnek, ég és föld a különbség a bowdenes fékekhez képest.

Említést érdemel még a 11 sebességes Shimano Deore váltó, a minőségi fém pedálok, illetve a szintén korrekt kitámasztó.

Lámpa van elöl és hátul is, az első kapcsolható a kormányról, ez az aksit használja, a hátsó pedig függetlenül működik a bicajtól. Féklámpa funkció nincs, de nem is igazán szükséges, hiszen ez normál kerékpárnak számít a KRESZ szerint.

Az ülés alapvetően inkább sportos kialakítású, nekem kényelmes volt, de ha valakinek hosszabb távon nem válik be, akkor érdemes lehet egy szélesebbre lecserélni.

A bicaj IPX5 cseppálló minősítést kapott, vagyis egy kis esőben még használható. Méreteit tekintve a gyártó szerint 165 és 190 cm közötti személyek kényelmesen tekerhetnek vele, de nyilván ezek nem kőbe vésett számok. A teherbírás pedig 120 kg a gyári adatok szerint.

Nők és férfiak egyaránt használhatják, és két színben is kapható a bicaj, egy normál szürke és egy világos ezüst verzió érhető el, utóbbi szinte már fehér.

Végül fontos kiemelni, hogy az ADO D30 az európai piacra készült, így tehát teljesen megfelel az itthoni szabályoknak is, használható jogsi és sisak nélkül, és rendelkezik CE tanúsítvánnyal, alapos teszteknek vetették alá.

Motor, használat, tapasztalatok

A hátsó kerékagyba egy 250 W teljesítményű, 42N.m nyomatékú elektromotor található, ami 25 km/óra sebességig tudja segíteni a haladásunkat. Fontos tudnivaló, hogy nincs gázkar, vagyis tekerés nélkül nem tud menni a bicaj. A gázkaros típusok már nem számítanak kerékpárnak a KRESZ szerint, büntetést vonhat maga után a használatuk.

A gázkarral ellátott bicajokkal jogilag elég sok a probléma, hiszen ezek már segédmotornak számítanak, kell hozzájuk jogsi és sisak, biztosítást kell kötni rájuk, kell irányjelző (ez szinte egyiken sincs), és nem lehet velük kerékpárúton közlekedni.

Az ADO D30 tehát alapvetően kétféle módban használható:

  • Normál módon tekerhetjük, ebben az esetben észre sem fogjuk venni a különbséget a hagyományos kerékpárokhoz képest.
  • Bekapcsolhatjuk a motoros rásegítést, ez esetben könnyebb dolgunk lesz, nem kell olyan erősen tekerni, és simán felmehetünk meredekebb emelkedőkön is.

A “Pedal assist”, vagyis rásegítéses módban három sebességfokozat között lehet váltani, attól függően, hogy 15, 20 vagy 25 km/óra maximális sebességet szeretnénk. Természetesen ha tekerünk, akkor mehetünk gyorsabban is a bicajjal, de csak ezekig az értékekig segít gyorsítani a motor. (A 25 km/órás korlát az EU-s szabályok miatt is szükséges.)

Érdemes megemlíteni, hogy a rásegítés erőssége nem változik fokozat állításakor, csak a már említett maximális sebesség. A nyomaték egyébként kifejezetten jó, szépen meg tud lódulni a bicaj, ha elkezdünk tekerni.

Nyomatékszenzor sajnos nincs, vagyis a tekerés erőssége nem befolyásolja, hogy mennyire segít rá a motor a hajtásra. Viszont így megcsinálhatjuk azt, hogy szinte alig fejtünk ki erőt, épphogy csak tekerjük a pedált, a bicaj mégis jól halad. Persze ha szeretnénk edzeni, vagy spórolni az aksival, akkor tekerhetünk erősebben is, ez csak a kedvünkön és az erőnlétünkön múlik.

A résegítésben egyébként van egy 2-3 másodperces késleltetés, tehát ha elkezdünk tekerni, akkor nem azonnal kezd el tolni minket a motor, amikor pedig abbahagyjuk, szintén csak egy minimális késéssel áll le. A fék behúzásával viszont azonnal lekapcsol motoros hajtás.

Egyenes úton is jól jöhet a rásegítés, de igazán akkor mutatkozik meg az előnye, amikor egy meredekebb emelkedőn akarunk felmenni. Rengeteget számít a motor munkája, nem szükséges megizzadnunk, hogy feljussunk.

A gyártó nagyon büszke a G-Drive 2.0 elnevezésű vezérlésre, ami annyit jelent a gyakorlatban, hogy a rásegítés, a gyorsítás sokkal természetesebb lesz. Egy intelligens rendszer szabályozza a motor teljesítményét, ami igazodik a körülményekhez. Csodát ettől nem érdemes várni, de egyébként jól működik, kellemesen, de lendületesen gyorsítja a motor a bicajt.

A gyakorlatban remekül megy az ADO D30, nem recseg-ropog sehol, a motor és a hajtás is csendes, pontos és jó a váltó, és a hidraulikus tárcsafékek is finoman és hatékonyan működnek.

A lengéscsillapítással sincs probléma, megfelelően teszi a dolgát, bőven a használható szintet képviseli a villa (persze nyilván nem egy csúcskategóriás megoldásról van szó, a helyén kell kezelni). A teleszkóp lezárható a kormányról, ami egy hasznos extra lehet bizonyos esetekben. Leginkább emelkedőnél szokták használni a lockout funkciót, de jó minőségű, egyenes úton is lehet értelme. Ha például erőteljesebben megindulunk, esetleg fel is állunk tekerés közben, akkor így nem fog fölöslegesen rugózni.

Amit még érdemes tudni, hogy ez alapvetően egy városi, utcai használatra szánt bicaj, ennek megfelelő kialakítással. Nyilván földútra, enyhébb terepre is alkalmas, de komolyabb terepezésre már nem ajánlott, arra vannak speciális ebike-ok.

Akkumulátor, hatótáv

Az ADO D30 egy 36V-os, 10,4 Ah-s aksival bír, amit mindenféle védelemmel elláttak (túlfeszültség, rövidzárlat, túlzott lemerülés, stb.), így a biztonság miatt nem kell aggódni. A kivehető megoldásról már volt szó, akár külön is tölthető a telep a lakásban, és természetesen ehhez egy EU-s adapter áll rendelkezésre. A töltési idő 6-7 óra.

A pontos hatótáv nehezen megállapítható, normál bicajként használva nyilván csak az energiánk szabhat határt, a motor pedig a gyári adatok szerint 90 km-en keresztül tud besegíteni. Ezt egy 70 kilós személlyel mérték, 25 Celsius fokos időben, szélcsendben, 1-es fokozatban, 15 km/óra sebességgel. Nyilván más körülmények között más érték fog kijönni, de egyébként valóban elég jól bírja az ADO D30, nem lehet egyhamar lemeríteni. Vegyes használattal, folyamatos rásegítéssel olyan 40-80 km hozható ki belőle, ami bőségesen elegendő a legtöbb esetben. Ha pedig lemerülne az aksi, akkor tekerni még mindig tudunk tovább gond nélkül.

Amit még érdemes megemlíteni, hogy az aksi töltöttségének százalékos kijelzése nem annyira megbízható, inkább csak iránymutatásnak jó, van hogy kevesebbet mutat, majd kicsit később többet.

Összegzés, ár

Az ADO D30 egy középkategóriás ebike, ami az olcsóbb modellekhez képest elég nagy minőségi előrelépést jelent, de még nem kerül milliós összegbe. A váz remek, a kinézetre sem lehet panasz, kapunk egy korrekt első teleszkópot lockout funkcióval, egy 11 sebességes Shimano váltót, hidraulikus tárcsafékeket, mindezt viszonylag nagy méretben, 27,5 colos kerekekkel.

Az elektromos rész is rendben van, a motor szépen, csendben teszi a dolgát, kellő nyomatékkal, a kijelző jól látható, a vázban helyet kapott kivehető akkumulátor pedig praktikus, és elég sokáig bírja.

A hátrányok között említhető a nyomatékszenzor hiánya, illetve hogy gyárilag nem kapunk sárvédőket, igaz, utóbbiakat elég könnyű pótolni.

Az ADO D30 már több helyen is rendelhető EU raktárról, az ára durván 700 ezer Ft, ami nem egy kis összeg, de azért a hasonló elektromos kerékpároknál a 1 millió Ft fölötti árak sem ritkák. Egyébként ha szeretnél spórolni, akkor érdemes megnézned a D30C verziót, ami nagyjából 500 ezer Ft-ra jön ki, és szinte mindenben megegyezik, mindössze két különbség van (11 helyett 9 sebességes a váltó, és a teleszkópot nem a kormányról lehet lezárni, hanem közvetlenül a villáról). Utóbbi ár/érték arány szempontjából jobb vételnek tűnik.

A rendelések mellé ADO sisak és lakat jár ajándékba, illetve Insta360 GO2 XE sportkamerát is lehet nyerni.

Linkek:

A szállítás EU raktárról történik minden esetben, vagyis gyorsan megjön a bicaj, és nem lesz semmi plusz költség. Az ajándékokat viszont Kínából postázzák, így ezekre kicsit többet kell várni.

Garancia

Sok más kínai gyártóval ellentétben az ADO elég komolyan veszi a garanciát. A D30 esetében 10 év garanciát vállalnak a vázra, és 1 évet a további fontosabb alkatrészekre. Több európai szervízpontjuk is van, és az ígéretek szerint a megkeresésekre 8 órán belül reagálnak. Ha valamelyik alkatrész meghibásodna, akkor elvileg EU raktárról tudnak újat küldeni, és videós segítséget is nyújtanak a cseréhez.

Az ADO márkáról röviden

Az ADO az “A Dece Oasis” rövidítése, ami annyit jelent, hogy “egy oázis a sivatagban”, az inspirációt pedig a gyönyörű Crescent-tó adta. A vállalat küldetése, hogy kiemelkedő elektromos járművekkel lássák el a világ minden táján élő embereket, elsősorban kerékpárokkal, rollerekkel és ezekhez kapcsolódó tartozékokkal. Az ADO egy nagyon gyorsan növekvő vállalat, amely most decemberben csatlakozott a Xiaomi Youpin és az Alibaba Elite Partner Event programokhoz is.

A kerékpárt az ADO biztosította a teszthez, köszönjük!

Kövesd te is a NapiDroid.hu-t a legfrissebb androidos hírekért!
Megosztás

About Author

A Napidroid.hu alapítója.

NapiDroid