Eleglide Citycrosser teszt – Városi elektromos kerékpár nyomatékszenzorral

0

Megjelent az Eleglide legújabb elektromos kerékpárja, a Citycrosser, ami egy városi kialakítású modell, és az egyik nagy újítása a nyomatékszenzor, ami általában csak a drágább modellekre jellemző, ennek köszönhetően sokkal fokozatosabb a rásegítés.

  • Az Eleglide Citycrosser most 1049 euróba kerül bevezető akcióban a Geekmaxi oldalán EU raktárról, ingyenes és gyors szállítással. Ez átszámolva nagyjából 425 ezer Ft-ot jelent, más költség nem lesz.

Csomagolás, tartozékok

A kerékpár félig összeszerelve érkezett egy meglehetősen nagy méretű dobozban, jól kibélelve, így a szállítás közbeni sérülések miatt nem igazán kell aggódni.

Egy kis munkára szükség van a kicsomagolás után, fel kel szerelni az első kereket, a kormányt, az ülést, az első féket, az első sárvédőt, a lámpát, a pedálokat és a tárolót. Ez soknak hangzik, de azért annyira nem vészes, kis gyakorlattal fél óra alatt megvan, és teljesen kezdőként is végezni lehet vele egy óra alatt. Első használat előtt húzzunk meg minden csavart, fújjuk fel a gumikat, ellenőrizzük a fékeket, és kész is vagyunk.

A bicajhoz az alábbi tartozékokat kapjuk:

  • Alap tartozékok, amiket fel kell szerelni (pedál, lámpák, stb.)
  • Alternatív kormánymarkolat beépített gázadási lehetőséggel
  • 2 db kulcs az aksi kivételéhez és lezárásához
  • Szerszámok (villáskulcsok és imbuszkulcsok)
  • EU-s töltő adapter

Külső, kialakítás

Az Eleglide Citycrosser egy korrekt alumínium vázra épül, és összességében egész jól néz ki, ráadásul külsőre nem sokban különbözik egy normál kerékpártól, egyáltalán nem feltűnő, hogy ez egy elektromos változat. A kerekek 27,5 colosak, tehát ez már egy nagyobb méretű típus, ennek ellenére viszonylag könnyű, 22 kg-ot nyom.

A kialakítás során egyértelműen inkább a városi közlekedést tartották szem előtt, ezért vékony (1,5 col széles) gumikat kapott a bicaj, így könnyebb vele haladni, viszont komolyabb terepre már nem annyira ideális. Ami még érdekessé teszi, az a masszív, nagy méretű első tároló, ennek köszönhetően alkalmas bevásárlásra vagy különféle egyéb dolgok szállítására.

A kormányon a szokásos dolgokat találjuk: egyszerű gumis markolatok, fékkarok, váltó, illetve van itt egy vezérlő panel kijelzővel. Utóbbi nem túl nagy, de jól látszik napsütésben is, és minden fontosabb dolgot mutat (aktuális sebesség és sebességfokozat, megtett távolság, akku töltöttsége, stb.).

Összesen négy gomb van rajta, kettő nagy elöl, amikkel a sebességmódok között lehet felfelé és lefelé léptetni, a felső oldalon egy apró bekapcsoló gomb, alul pedig egy extra gomb a világításhoz és a séta módhoz.

Nagy pozitívum, hogy az aksi be van építve a vázba, és kivehető, így külön is felvihetjük tölteni. Lengéscsillapítás nincs, kapunk viszont első-hátsó mechanikus tárcsaféket, egy 7 sebességes Shimano váltót, valamint első világítást (hátra csak egy piros prizmát adnak, meg két narancssárgát a küllőkre).

Használat, tapasztalatok

Az elektromos rész a vezérlő panelen található felső gomb hosszú megnyomásával kapcsolható be és ki (ez a fotón pont nem látszik). Az alapértelmezett mindig a 0. fokozat, amikor nincs rásegítés, ilyenkor normál kerékpárként tudjuk használni a Citycrossert. Ehhez persze be sem kellene kapcsolni, viszont így működni fog a világítás és a sebességkijelzés is.

Elöl van egy plusz és egy mínusz gomb, ezekkel lehet felfelé és lefelé léptetni a sebességet, ami egy nagy pozitívum, hiszen járt már nálunk olyan bringa is, amelynél erre csak egy gomb volt, így mindig körbe kellett léptetni, ha lefelé akartunk váltani. Alul is van egy gomb, ezzel lehet a világítást be- és kikapcsolni, illetve hosszú megnyomásra a séta módot aktiválni, amivel állandó 6 km/órás sebességet vesz fel a kerékpár.

A kijelző mellett lévő gombok, amik a sebességet váltják, kellően nagyok, ezek jól használhatók, de az alsó és a felső gomb meglehetősen kicsi, ezek kevésbé állnak kézre, és kicsit nehezebb is benyomni őket (persze olyan nagy gond azért nincs velük).

A 250W-os motor a hátsó kerékagyban található, ez kellő erőt biztosít a bicajnak, simán felmegy nagyobb emelkedőkön is, és a 25 km/órás végsebességet is gyorsan eléri. Alapesetben ugyebár csak rásegítést kapunk, tehát nekünk is tekerni kell a haladáshoz, és itt jön képbe az egyik nagy újítás, a nyomatékszenzor.

Az olcsóbb bicajoknál általában csak pedálszenzor van, ami annyit érzékel, hogy tekerünk vagy nem, és ez alapján kapcsolja be és ki a motort. Itt viszont a tekerés erősségét is érzékeli a nyomatékszenzor, és ennek megfelelően segít rá a motor a hajtásra, így összességében finomabban, fokozatosabban működik.

Az öt sebességfokozattal azt tudjuk beállítani, hogy milyen arányban szeretnénk motoros rásegítést. A gyári adatok szerint az első fokozat 20%-ot, a második 50%-ot, a harmadik 100%-ot, a negyedik 150%-ot, az ötödik pedig 200%-ot tesz rá a tekerésünkre. Hogy ezek mennyire pontosak, azt nehéz megmondani, de a gyakorlatban azt tapasztaltuk, hogy már az első fokozatban is érződik a rásegítés, könnyebb elindulni és haladni, illetve felmenni az emelkedőkön. Az ötödikben pedig már teljesen minimális tekerés is elég, szinte alig kell erőt kifejteni, és mégis jól megy a bicaj, gyorsan tudunk vele haladni.

Fontos tudnivaló, hogy itt is él a 25 km/órás korlát, ami a jogszabályok miatt szükséges. Mehetünk gyorsabban is tekeréssel, de csak eddig segít rá a motor a hajtásra, fölötte lekapcsol. Természetesen ha bármelyik fékkart behúzzuk, akkor is lekapcsol a motor automatikusan.

Magyarországon, illetve úgy általában az egész EU-ban, nem szabályos, ha gázkar is van az elektromos kerékpáron, tehát ha tekerés nélkül is tud menni, mint egy moped. Az Eleglide Citycrosser teljesen megfelel a szabályoknak alapesetben, de azért a gyártó berakott a dobozba egy extra markolatot, amin van gázkar, ezt saját felelősségre fel lehet szerelni, nem olyan feltűnő.

Azt már írtuk, hogy alapvetően városi közlekedésre tervezték a bicajt, egész vékony, kicsit sportos kerekeket kapott, de persze azért elmegy vidéken is, egy kis földút még nem fog gondot jelenteni, durvább terepre viszont már nem ajánlott. A gumik egyébként a leírás szerint defektálló kialakítást kaptak, de ezt inkább nem teszteltük le.

A váltó egy egyszerű, 7 sebességes Shimano megoldás (Tourney), szépen teszi a dolgát, de ez abszolút a belépő szint. A mechanikus tárcsafékek szintén hasonlók, teljesen megfelelnek mindennapi használatra, de nem kell valami profi típusra számítani, a hidraulikus fékek általában a magasabb árkategóriában jellemzők.

A első lámpa kellően erős, de az aksiról működik, vagyis csak akkor használható, ha be van kapcsolva a bicaj elektronikája. Hátra csak egy prizmát kapunk, érdemes ide venni egy rendes piros villogót. Az ilyen filléres alkatrészek szerencsére könnyen fejleszthetők, de akár a fékeket vagy a váltót is lehet komolyabbra cserélni.

Az ülés is teljesen alap, nekem kényelmes volt, és a magassága természetesen állítható. A kormányt nem lehet állítani, de a gyártó szerint 165 és 200 cm közötti magasságú személyeknek jó lesz a bicaj.

A vázba épített, kivehető aksi kapacitása 360 Wh (36V, 10Ah), ami a gyári adatok szerint akár 75 km hatótávra is elegendő rásegítéssel. A valós érték sok mindentől függ, nagyon változó lehet, de olyan 35 és 65 km között lehet megtenni vele, ha a motort is használjuk. Szerencsére ha lemerül az akku, akkor sincs nagy gond, hiszen tekerni továbbra is tudunk.

Összegzés, ár

Az Eleglide Citycrosser mindenképpen egy érdekes és hiánypótló elektromos kerékpár lett. Az anyagminőség és az összeszerelés rendben van, kapott egy korrekt vázat, és kellően nagy, 27,5 colos kerekei vannak, amelyek a vékony kialakítás miatt könnyen gördülnek az utakon. A motor teljesítménye elegendő, jól működik a rásegítés, a nyomatékszenzor pedig elég ritka ebben az árkategóriában. Előny még a vázba épített, kivehető akkumulátor, illetve a masszív első tároló, amire lehet kosarat vagy más málhát rögzíteni. A kijelző középszerű, az egyéb alkatrészek (fékek, váltó) pedig a belépő szintet képviselik, de azért jól működnek, nem igazán volt rájuk panaszunk.

A Citycrosser akár hagyományos bicajként is megállja a helyét, nem fontos mindig kihasználni az elektromos hajtást, de nyilván csak akkor éri meg beruházni rá, ha legalább néha azért ki szeretnénk élvezni az extra erőt. Hosszabb túráknál, emelkedőknél mindenképpen jól jön a motoros rásegítés, illetve azok is nagy hasznát vehetik, akik szimplán csak nem szeretnek annyira tekerni, vagy esetleg valami egészségügyi probléma miatt nem tudnak sokat bicajozni.

Hozzánk a Geekmaxi webáruháztól érkezett a bicaj, 2-3 munkanap alatt itt volt, és nem kellett semmit ráfizetni. Most 1049 euróba kerül náluk bevezető akcióban, ingyenes és gyors szállítással EU raktárról. Ez átszámolva nagyjából 425 ezer Ft-ot jelent.

NapiDroid.hu

Kövesd te is a NapiDroid.hu-t a legfrissebb androidos hírekért!
Megosztás

About Author

A Napidroid.hu alapítója.

NapiDroid