A Facebook tényleg nem ismer határokat abban, hogy mennyi mindent szeretne tudni a felhasználókról. Az ingyenes szolgáltatás máris sokba kerül, ha belegondolunk a rengeteg személyes információba, amit önként és dalolva adunk ki harmadik feleknek, akik a legújabb botrányok szerint sokszor vissza is élnek ezekkel. Bár utóbbi nem nyert érdemi bizonyítást – még -, az tény, hogy a Facebook levédetett egy olyan szabadalmat, amelynek segítségével még inkább belemásznának a magánéletünkbe.
A The Verge bukkant arra a friss szabadalomra, melynek segítségével a Facebook szinte teljes rálátást tudna szerezni arra, kikkel élsz egy fedél alatt. A közösségi oldal azt már így is nagyon jól tudja, kik a családtagjaid – te magad jelölted meg őket -, és az sem lehet meglepetés számukra, hogy a házastársak esélyesen együtt is laknak. Ám nem csak erről van szó. A szabadalomban található online rendszer egy csomó mindent meg fog tudni a felhasználók háztartásáról, annak méretéről, demográfiai összetételéről, mindezt a posztolt képek és a kirakott szöveges tartalmak alapján. Az algoritmus kikalkulálja a veled élő személyek számát, személyazonosságát, illetve a veled élő gyerekeket is lajstromba veszi, akkor is, ha azoknak még nincs, vagy nem lehet Facebook profilja.
A cél nem más, mint a még relevánsabb hirdetések biztosítása, sőt, bizonyos módon a felhasználók vásárlási szokásainak összehangolása. Ezt bizonyos körökben manipulációnak is nevezik, de mi egyelőre maradjunk polkorrektek, és egy példán keresztül nézzük meg, mire is lesz képes a Facebook új rendszere. Példának okáért, ha te is, meg a lakótársaid is egyszerre kaptok egy bizonyos gyorséttermi lánccal kapcsolatos reklámot, akkor nagyobb eséllyel fogtok ott vacsorázni. Persze ez a metódus remekül alkalmazható arra is, hogy véleményeket irányítson, sokkal komolyabb témakörökben, mint az esti pizzarendelés, de ebbe érthető okok miatt inkább nem mennénk bele.
A szabadalmat valamikor májusban nyújtották be, és most hozták nyilvánosságra, ami sajnos nem jelenti azt, hogy a Facebook még nem használja az újítást. Könnyen lehet, hogy ez a bizonyos algoritmus már életbe lépett, gyűjti az adatokat, és ennek megfelelően változik az általad, és a veled élők által látott tartalom az idővonalon, illetve a hirdetésekben.